Er du også træt af lange leveringstider på din nye elbil?

Så tag til Tyskland og køb den lettere brugt – og spar penge, og spring ventetiden over.
andrew-roberts-2JvEjF0tf50-unsplash

Flere og flere danskere får i denne tid øjnene op for de muligheder, som ligger i at købe bil syd for grænsen. I tyskland finder du Europas største brugtbilsmarked, og hvis du gør det rigtigt, kan du spare rigtig mange på at købe en lettere brugt bil i Tyskland.

De største besparelser kan i øjeblikket (2021) opnås på elbiler og plug-in hybrid biler. Dette skyldes, at Tyskland giver statstilskud til køb af ny elbil, og læg dertil den tyske momssats, som kun er 19%. Nederst i denne artikel kan du se eksempler på biler, du kan importere og hvor meget, du kan spare.

Besparelsen ved at købe elbil i Tyskland kan være betragtelig: Det er ikke unormalt, at man kan spare 100.000 kr. på den danske nypris på en bil i prisklassen op til 500.000 kr. Denne øvelse bliver også kaldt elbilsfinten. Vi har hjulpet tusindvis af danskere med at importere deres bil fra Tyskland.

Det vigtigste er at du følger rådene i denne blogtekst, så du får købt den rigtige bil i Tyskland.

Først og fremmest er det vigtigt, at bilen er brugt efter momslovens §11. En brugt bil skal der nemlig kun betales moms af i det EU-land, hvor du køber den – det vil sige Tyskland. Her er momsen lavere end i Danmark. En brugt bil er en bil, som har kørt mere end 6000 km. og er ældre end 6 måneder fra 1. registreringsdato. Det er altså begge ting, som skal være opfyldt for at du slipper for dansk moms, og kun skal betale den tyske moms. Bemærk at du gerne må lave en aftale om selve købet, inden bilen er 6 måneder gammel. Det er leveringstidspunktet, som er afgørende.

Nu da du har helt styr på momslovens §11, kan du starte din udsøgning af bil i Tyskland. Du kan benytte www.mobile.de eller www.autoscout24.de til din søgning. Er det elbil, du er ude efter, skal du ofte være hurtig, når de gode biler dukker op  – de sælges ofte på få timer eller få dage. Derfor er det en god ide at være klar til at handle. Vær afklaret med hvilken bil, du ønsker, og hvilken pris, du vil give for den. Og vær klar på tasterne, når du finder drømmebilen. Kontakt sælgeren, få bilen reserveret, og bed om udkast til købskontrakt, billeder af bilen osv. Ofte kan en god teknik være at tilbyde at betale et depositum, så forhandleren er sikker på, at du er en seriøs køber. Leveringstiderne på nye biler i Danmark er meget lang, og det samme er tilfældet i Tyskland. Så nyere brugte biler er en eftertragtet vare, som sælges hurtigt.

En privat sælger i Tyskland kan ofte være en bedre forretning, da priserne ofte er lavere på biler til salg hos private. Dog kan der også være flere faldgruber ved at handle med private. Vi anbefaler, at du aldrig overfører penge til en privatperson, du ikke har mødt.

Det er også muligt at få hjælp til selve købsprocessen hos QuickImport.dk, som kan hjælpe med kontakt og forhandling med sælger.

Hvis det er en dyrere elbil (defineret som oprindelig nypris er højere end ca. 480.000 kr. – 2021 sats), skal du betale registreringsafgift ved import til Danmark. Vi anbefaler, at du altid får en forhåndsvurdering, inden du køber bilen. Så kender du din økonomi på forhånd.

Når du har indgået aftale om køb af din bil i Tyskland, skal du have den transporteret til Danmark. Her kan du enten selv hente den og køre den hjem på tyske eksportplader, eller du kan bruge QuickImports transportservice til at hente bilen for dig.

Her kan du se eksempler på elbiler, som kan importeres i 2021:

Bil og årgangNypris i DanmarkKøb i Tyskland inkl. omkostningerBesparelse
Tesla Model 3 Long Range med træk fra 2021ca. 470.000 kr.ca. 400.000 kr.70.000 kr.
BMW ix3 fra 2021 med udstyrca. 615.000 kr. ca. 505.000 kr.110.000 kr.
Skoda Enyaq 80 Sportline fra 2021 med udstyrca. 488.000 kr.ca. 408.000 kr.78.000 kr.
Volkswagen ID.3 204hk Pro Performance fra 2021ca. 320.000 kr.ca. 250.000 kr.70.000 kr.
Eksemplerne er fra august 2021, og priserne kan ændre sig i både Danmark og Tyskland.

Andre biler, som vi ofte ser kan betale sig at hente fra Tyskland

  • Mercedes EQC
  • Audi e-tron (50 eller 55)
  • Tesla Model S
  • Tesla Model X
  • Volkswagen e-golf
  • BMW i3s
  • Mini Cooper el
  • Smart Fortwo EQ
  • Volvo XC40 Recharge P8

Plug-in hybrider som vi ofte ser import på

  • Mercedes C350e, 300de, GLC 350de, GLE, m.v.
  • BMW 530e, 330e og lignende
Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen er direktør og værdifastsætter med over 10 års erfaring. Peter kan kontaktes på mail@quickimport.dk

Flere blogposter