← Tilbage til menu
taneli-lahtinen-tG5TwCXg0bw-unsplash-800

Bilagent →

Jeg vil gerne have hjælp til finde og importere min drømmebil.

Hjemtransport

Hjemtransport →

Skal vi transporterer din drømmebil til Danmark?

coc

COC-dokument →

Jeg vil gerne bestille et COC-dokument på min bil.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
taneli-lahtinen-tG5TwCXg0bw-unsplash-1980

All inclusive →

Vi finder og importerer din drømmebil fra udlandet. Se mere og bestil her.

price

Priser →

Se vores priser, og få et overblik over indholdet i de enkelte produkter.

tjekliste

Proces →

Se processen fra bestilling af All Inclusive til bilen står i din indkørsel.

office2

Indkøbsspecialister →

Vi hjælper danskere med at finde, købe og importere drømmebilen nemt og sikkert.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu

Udvalgte artikler

Vi har samlet erfaringer fra vores medarbejdere, partnere samt kunder. Det er blevet til denne guide, til dig som selv vil købe og hente en bil i Tyskland.
Går du med tanker om at importere en elbil, men er i tvivl om hvad afgiften er på din drømmebil? Vi kan hjælpe dig rigtig godt på vej med at finde svaret.
Vi giver dig her en gennemgang af, hvordan du importerer en bil fra Tyskland i fem nemme trin.
Den nye registreringsafgift i Danmark fra 2021 er baseret på bilens CO2-udledning. Hvad betyder det for dig? Læs mere her.
← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
quickimport

Om os →

Læs mere om QuickImport og hvad det er vi kan gøre for dig.

synshaller

Synshaller →

Her kan du finde alle vores partner synshaller.

kontakt-os

Kontakt os →

Har du brug for hjælp? Så hjælper vi gerne.

← Tilbage til menu

SKATs tidligere vurderinger

SKATs tidligere vurderinger i motorregistret

I denne artikel forklarer vi hvad tidligere køretøjsvurderinger i SKATs motorregister betyder, hvordan du kan bruge dem, og hvor du skal være forsigtig med at bruge dem, når du skal importere en brugt bil eller du vil se hvad afgiften er på et specifikt køretøj.

SKATs tidligere vurdering af registreringsafgift i motorregistret

En database med tidligere vurderinger af køretøjer

SKAT er for år tilbage blevet pålagt at offentliggøre alle vurderinger af køretøjer i sager om registreringsafgift på køretøjer i Danmark.
Derfor ligger der en stor database i det digitale motorregister på motorregister.skat.dk.

Man kan bruge Motorregistrets tidligere køretøjsvurderinger som inspiration til hvilken afgift, man kan forvente at betale på et specifikt køretøj. Man kan ikke være sikker på, at afgørelserne kan bruges som retningslinje for vurdering af registreringsafgiften. Afgørelserne i SKATs systemer er nemlig ikke nødvendigvis Motorstyrelsens egne sager. Det er i lige så høj grad private aktører (som QuickImport), forhandlere, eksportvirksomheder og leasingselskaber, som automatisk vises, på trods af at Motorstyrelsen aldrig har godkendt disse værdier og afgørelser. Priserne kan endvidere være reguleret af SKAT i et såkaldt pristjek (SKATs kontrol af private aktører), men reguleringen ”slår” ikke altid igennem i systemet, da systemet ikke oprindeligt har været tiltænkt andre vurderinger end SKATs egne, som var forvaltningsmæssigt bindende.

Svingende niveauer

På grund af ovenstående forhold vil man ved en søgning på et bestemt mærke, model eller årgang ofte kunne se, at priserne kan svinge ganske meget, hvilket er et udtryk for, at der er forskellige aktørers priser i systemet.
To ens biler kan godt fremsøges med meget forskellige vurderinger i systemet, og en sammenligning ud fra tidligere vurderinger vil derfor være vanskelig at foretage. Dels fordi man ikke kan se, hvem der har lavet prisen, og dels fordi det ikke er muligt at se hvordan prisen er dannet, altså hvilken dokumentation, man har anvendt. Ydermere er der absolut ingen indikation af om Motorstyrelsen har godkendt prisen efterfølgende.
SKAT skriver selv på deres hoved-hjemmeside inden man kommer videre til tidligere vurderinger:

”Vurderinger foretaget af registrerede forhandlere (selvanmeldere) er ikke altid godkendt af SKAT. Leasingkøretøjer: Nye leasingkøretøjer har ofte en lavere nypris end køretøjer, der bliver solgt til almindelig brug”.

Eksempler på sagstyper, som kan resultere i en anden afgift end den korrekte i køretøjsvurderinger:

  • Leasingbiler, især genberegning af leasingkøretøjer. Disse køretøjer vurderes ud fra leasingselskabets indkøbspris uden forhandleravance, og er ofte meget lavere.
  • Tidligere skadede køretøjer, som får ekstraordinære nedslag for dårlig stand, vurderet på et skøn hos Motorstyrelsen
  • Leasingkøretøjer, som der ikke er betalt fuld afgift på, men kun forholdsmæssig registreringsafgift
  • Tidligere klausulerede køretøjer, som får nedslag for skiftende chauffører og slidt stand
  • Selvanmeldere, som med vilje sætter afgiften for lavt (og muligvis pristjekkes af Motorstyrelsen senere)
  • Indfrielse af restafgifter i leasing, og andre tekniske afgørelser, som Motorstyrelsen foretager

Når du skal importere en brugt bil til Danmark, skal du derfor være forsigtig med at bruge SKATs tidligere afgørelser. Brug det som inspiration til at finde et niveau for prisen og registreringsafgiften, men lad QuickImport hjælpe dig med det præcise svar, inden du har købt bilen i udlandet ved at bestille en uforpligtende forhåndsvurdering hos QuickImport.

Flere blogposter