Hvordan finder man ud af hvor meget CO2, en plug-in hybrid bil udleder?
Den nye registreringsafgift i Danmark fra 2021 er baseret på bilens CO2-udledning. For at få det store fradrag i registreringsafgiften, skal man finde en bil, som udleder under 49 gram CO2 pr. kilometer. Dette gælder for de fleste plug-in hybrider, men der er undtagelser og faldgruber, som man skal holde øje med.
Hvis en plug-in hybrid bil udleder maksimalt 49 gram CO2 pr. kilometer, får man nogle meget store fradrag i beregningen. Udover et større bundfradrag, skal man populært sagt kun betale 45% af registreringsafgiften. Derfor er der mange penge at spare på en plug-in hybrid bil.
Men: Det er utrolig vigtigt, at bilens CO2-udledning efter den såkaldte WLTP norm er maksimalt 49 gram CO2 pr. kilometer. Hvis bilen CO2 emission blot er på 49 gram eller højere (og det er nogle modeller), får man ikke nedslaget, og skal dermed betale afgift som en almindelig bil. Så det er utrolig vigtigt, at CO2 emission på en plug-in hybrid er maksimalt 49 gram CO2 pr. kilometer.
I WLTP normen, beregner man CO2 udledningen på baggrund af bilen og diverse ekstraudstyr. Derfor kan den enkelte model godt variere i CO2 udledning. Det er derfor uhyre vigtigt, at du tjekker det konkrete COC-dokument på den enkelte bil for at være sikker på, at CO2-emissionen er lav.
Derfor skal du starte med at undersøge, om den model, du kigger på, udleder 49 gram CO2 eller derunder. Dette kan du gøre på flere måder (hvis der er tale om en importbil fra f.eks. Tyskland):
- Kig i annoncen på f.eks. Mobile.de. Her står der ofte CO2-udledningen. Dog er det ofte oplyst som NEDC norm – og tallet som du ser, skal derfor gange med 1,21 for at få det danske tal. Eksempel: Bilen udleder NEDC-norm 40 gram pr. kilometer. Omregnet til WLTP giver det 40 * 1,21 = 48,4 gram CO2 pr. kilometer.
- Bed sælger om at udlevere COC-dokumentet til dig. Kig i pkt. 49.4 – her står der WLTP normen for CO2-udledning. Tallet skal være under 50 gram Co2 (altså maksimalt 49 gram). Alternativt, så se på punkt 49.1 – her står tallet som NEDC-2 og skal ganges med 1,21 for at få WLTP normen.
- Du kan også forsøge at google dig frem til CO2 udledningen. Husk, at med mindre der er tale om en næsten ny bil, er CO2 tallet ofte NEDC, og du skal derfor gange med 1,21.
Vi anbefaler altid, at du får en forhåndsvurdering fra QuickImport, inden du importerer en plug-in hybrid bil. Vi kan give dig en bindende forhåndsvurdering, så du kender afgiften inden du køber bilen i udlandet.
Eksempler på CO2-udledning på plug-in hybrider, som normalt udleder maksimalt 49 gram CO2 pr. kilometer:
Bemærk, at du altid skal tjekke den konkrete bil for at være sikker på, at den udleder maksimalt 49 gram CO2 pr. kilometer (WLTP).
Mærke og model | Ca. CO2 udledning (WLTP) |
BMW 530e (kun model fra 09/2019) | 39-43 gram CO2 pr. kilometer |
BMW 330e (kun model fra 09/2019, for årgang 2016-2019 se længere nede) | 31-42 gram CO2 pr. kilometer |
Mercedes-Benz E 300de Plug-in hybrid (2019-) | ca. 38-46 gram CO2 pr. kilometer |
Mercedes-Benz GLE 350 de Plug-in hybrid (2020-) | ca. 21-28 gram CO2 pr. kilometer |
Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid | 49 gram CO2 pr. kilometer |
BMW X5 45e Plug-in hybrid (2020-) | 27-43 gram CO2 pr. kilometer |
BMW X1 2.5e xDrive Plug-in hybrid (2020-) | 41 gram CO2 pr. kilometer |
BMW 225 XE Tourer plug-in hybrid | 47-56 gram CO2 pr. kilometer |
Mercedes-Benz C300e (2020) | 36-47 gram CO2 pr. kilometer |
Peugeot 3008 Plug-in hybrid | 29 gram CO2 pr. kilometer |
Seat Leon Plug-in Ehybrid | 27 gram CO2 pr. kilometer |
Volkswagen Golf GTE Plug-in hybrid | 45 gram CO2 pr. kilometer |
Volkswagen Passat GTE Plug-in hybrid | 26-49 gram CO2 pr. km |
Hyundai Ioniq Plug-in hybrid | 32 gram CO2 pr. kilometer |
Citroen C5 plug-in hybrid | 47 gram CO2 pr. kilometer |
Kia Cee’d Plug-in hybrid | 38 gram CO2 pr. kilometer |
Kia Optima Plug-in hybrid | 37 gram CO2 pr. kilometer |
Ford Kuga Plug-in hybrid | 39 gram CO2 pr. kilometer |
Kia Niro Plug-in hybrid | 38 gram CO2 pr. kilometer |
Eksempler på plug-in hybrid biler, som udleder mere end 49 gram CO2 pr. kilometer (og dermed IKKE får nedslag for registreringsafgift):
Bemærk at vi fraråder at importere nedenstående biler, da afgiften vil være dobbelt så høj, da der ikke gives nedslag for CO2:
Mærke og model | Cirkatal CO2 udledning (WLTP) |
BMW X5 40e Plug-in hybrid (2013-2018) | 77 gram CO2 pr. kilometer |
BMW 530e iPerformance – 2016-2019 | 53-56 gram CO2 pr. kilometer |
Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in hybrid (2014-2019) | 59 gram CO2 pr. kilometer |
Mercedes-Benz C350e plug-in hybrid (2014-2018) | 59 gram CO2 pr. kilometer |
Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybrid (2020) | ca. 56 gram CO2 pr. kilometer |
Audi Q5 50 TFSI e Plug-in hybrid (2020) | ca. 56 gram CO2 pr. kilometer |
Audi Q7 3.0TDI e-tron Plug-in hybrid (2017) | ca. 58 gram CO2 pr. kilometer |
BMW 545e Xdrive Plug-in hybrid | ca. 49-53 gram CO2 pr. kilometer |
BMW 330e iPerformance – årgang 2016-2019 | ca. 53 gram CO2 pr. kilometer |
Volvo V90 T8 Twin Engine -f.eks. 2017 | ca. 59 gram CO2 pr. kilometer |
Vær opmærksom på, at der her er tale om modeller fra årgangene 2013-2019. Der kan være kommet nye modeller, som har en lavere CO2-udledning end ovenstående.