← Tilbage til menu
Import af elbil, sådan importerer du en elbil fra Tyskland.

AfgiftsvurderingImport af elbil →

Jeg vil gerne have danske nummerplader på en elbil fra udlandet.

volvo

AfgiftsvurderingImport af bil eller MC →

Jeg vil gerne have danske nummerplader på en bil eller motorcykel fra udlandet.

Hjælp til køb af elbil i udlandet

ServiceHjælp til køb →

Jeg vil gerne have hjælp til at finde og købe en elbil i udlandet, samt få den bragt til Danmark.

Import af bil eller MC

ServiceHjemtransport →

Jeg vil gerne have transporteret min bil fra Tyskland, Sverige, Holland eller Belgien.

Andre afgiftsvurderinger

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu

Udvalgte artikler

michael-fousert-O63S96_qn8c-unsplash

Hvad er afgiften på en elbil fra Tyskland?

Går du med tanker om at importere en elbil, men er i tvivl om hvad afgiften er på din drømmebil? Vi kan hjælpe dig rigtig godt på vej med at finde svaret.

Import af bil eller MC

Guide til køb og import af bil fra Tyskland og EU

Vi har samlet erfaringer fra vores medarbejdere, partnere samt kunder. Det er blevet til denne guide, til dig som selv vil købe og hente en bil i Tyskland.

tesla-4730660_1280

Sådan importerer du en elbil fra Tyskland i 5 nemme trin

Vi giver dig her en gennemgang af, hvordan du importerer en bil fra Tyskland i fem nemme trin.

billede

Plug-in hybrid biler og CO2-udledning

Den nye registreringsafgift i Danmark fra 2021 er baseret på bilens CO2-udledning. Hvad betyder det for dig? Læs mere her.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
quickimport

Om os →

Læs mere om QuickImport og hvad det er vi kan gøre for dig.

synshaller

Synshaller →

Her kan du finde alle vores partner synshaller.

kontakt-os

Kontakt os →

Har du brug for hjælp? Så hjælper vi gerne.

← Tilbage til menu

Plug-in hybrid biler og CO2-udledning

Den nye registreringsafgift i Danmark fra 2021 er baseret på bilens CO2-udledning. Hvad betyder det for dig? Læs mere her.
billede

Hvordan finder man ud af hvor meget CO2, en plug-in hybrid bil udleder?

Den nye registreringsafgift i Danmark fra 2021 er baseret på bilens CO2-udledning. For at få det store fradrag i registreringsafgiften, skal man finde en bil, som udleder under 49 gram CO2 pr. kilometer. Dette gælder for de fleste plug-in hybrider, men der er undtagelser og faldgruber, som man skal holde øje med.

Hvis en plug-in hybrid bil udleder maksimalt 49 gram CO2 pr. kilometer, får man nogle meget store fradrag i beregningen. Udover et større bundfradrag, skal man populært sagt kun betale 45% af registreringsafgiften. Derfor er der mange penge at spare på en plug-in hybrid bil.

Men: Det er utrolig vigtigt, at bilens CO2-udledning efter den såkaldte WLTP norm er maksimalt 49 gram CO2 pr. kilometer. Hvis bilen CO2 emission blot er på 49 gram eller højere (og det er nogle modeller), får man ikke nedslaget, og skal dermed betale afgift som en almindelig bil. Så det er utrolig vigtigt, at CO2 emission på en plug-in hybrid er maksimalt 49 gram CO2 pr. kilometer.

I WLTP normen, beregner man CO2 udledningen på baggrund af bilen og diverse ekstraudstyr. Derfor kan den enkelte model godt variere i CO2 udledning. Det er derfor uhyre vigtigt, at du tjekker det konkrete COC-dokument på den enkelte bil for at være sikker på, at CO2-emissionen er lav.

Derfor skal du starte med at undersøge, om den model, du kigger på, udleder 49 gram CO2 eller derunder. Dette kan du gøre på flere måder (hvis der er tale om en importbil fra f.eks. Tyskland):

  • Kig i annoncen på f.eks. Mobile.de. Her står der ofte CO2-udledningen. Dog er det ofte oplyst som NEDC norm – og tallet som du ser, skal derfor gange med 1,21 for at få det danske tal. Eksempel: Bilen udleder NEDC-norm 40 gram pr. kilometer. Omregnet til WLTP giver det 40 * 1,21 = 48,4 gram CO2 pr. kilometer.
  • Bed sælger om at udlevere COC-dokumentet til dig. Kig i pkt. 49.4 – her står der WLTP normen for CO2-udledning. Tallet skal være under 50 gram Co2 (altså maksimalt 49 gram). Alternativt, så se på punkt 49.1 – her står tallet som NEDC-2 og skal ganges med 1,21 for at få WLTP normen.
  • Du kan også forsøge at google dig frem til CO2 udledningen. Husk, at med mindre der er tale om en næsten ny bil, er CO2 tallet ofte NEDC, og du skal derfor gange med 1,21.

Vi anbefaler altid, at du får en forhåndsvurdering fra QuickImport, inden du importerer en plug-in hybrid bil. Vi kan give dig en bindende forhåndsvurdering, så du kender afgiften inden du køber bilen i udlandet.

Eksempler på CO2-udledning på plug-in hybrider, som normalt udleder maksimalt 49 gram CO2 pr. kilometer:

Bemærk, at du altid skal tjekke den konkrete bil for at være sikker på, at den udleder maksimalt 49 gram CO2 pr. kilometer (WLTP).

Mærke og model Ca. CO2 udledning (WLTP) 
BMW 530e (kun model fra 09/2019)39-43 gram CO2 pr. kilometer
BMW 330e (kun model fra 09/2019, for årgang 2016-2019 se længere nede)31-42 gram CO2 pr. kilometer
Mercedes-Benz E 300de Plug-in hybrid (2019-)ca. 38-46 gram CO2 pr. kilometer
Mercedes-Benz GLE 350 de Plug-in hybrid (2020-)ca. 21-28 gram CO2 pr. kilometer
Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid49 gram CO2 pr. kilometer
BMW X5 45e Plug-in hybrid (2020-)27-43 gram CO2 pr. kilometer
BMW X1 2.5e xDrive Plug-in hybrid (2020-)41 gram CO2 pr. kilometer
BMW 225 XE Tourer plug-in hybrid 47-56 gram CO2 pr. kilometer
Mercedes-Benz C300e (2020)36-47 gram CO2 pr. kilometer
Peugeot 3008 Plug-in hybrid29 gram CO2 pr. kilometer
Seat Leon Plug-in Ehybrid27 gram CO2 pr. kilometer
Volkswagen Golf GTE Plug-in hybrid45 gram CO2 pr. kilometer
Volkswagen Passat GTE Plug-in hybrid26-49 gram CO2 pr. km
Hyundai Ioniq Plug-in hybrid32 gram CO2 pr. kilometer
Citroen C5 plug-in hybrid47 gram CO2 pr. kilometer
Kia Cee’d Plug-in hybrid 38 gram CO2 pr. kilometer
Kia Optima Plug-in hybrid37 gram CO2 pr. kilometer
Ford Kuga Plug-in hybrid39 gram CO2 pr. kilometer
Kia Niro Plug-in hybrid 38 gram CO2 pr. kilometer

Eksempler på plug-in hybrid biler, som udleder mere end 49 gram CO2 pr. kilometer (og dermed IKKE får nedslag for registreringsafgift):

Bemærk at vi fraråder at importere nedenstående biler, da afgiften vil være dobbelt så høj, da der ikke gives nedslag for CO2:

Mærke og modelCirkatal CO2 udledning (WLTP)
BMW X5 40e Plug-in hybrid (2013-2018)77 gram CO2 pr. kilometer
BMW 530e iPerformance – 2016-201953-56 gram CO2 pr. kilometer
Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in hybrid (2014-2019)59 gram CO2 pr. kilometer
Mercedes-Benz C350e plug-in hybrid (2014-2018)59 gram CO2 pr. kilometer
Audi Q5 55 TFSI e plug-in hybrid (2020)ca. 56 gram CO2 pr. kilometer
Audi Q5 50 TFSI e Plug-in hybrid (2020)ca. 56 gram CO2 pr. kilometer
Audi Q7 3.0TDI e-tron Plug-in hybrid (2017)ca. 58 gram CO2 pr. kilometer
BMW 545e Xdrive Plug-in hybridca. 49-53 gram CO2 pr. kilometer
BMW 330e iPerformance – årgang 2016-2019 ca. 53 gram CO2 pr. kilometer
Volvo V90 T8 Twin Engine -f.eks. 2017ca. 59 gram CO2 pr. kilometer

Vær opmærksom på, at der her er tale om modeller fra årgangene 2013-2019. Der kan være kommet nye modeller, som har en lavere CO2-udledning end ovenstående.

Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen er direktør og værdifastsætter med over 10 års erfaring. Peter kan kontaktes på mail@quickimport.dk

Flere blogposter