← Tilbage til menu
taneli-lahtinen-tG5TwCXg0bw-unsplash-800

Bilagent →

Jeg vil gerne have hjælp til at finde og importere min drømmebil.

Audi-Q4-etron-closeup-600

Hjemtransport →

Skal vi transportere din drømmebil til Danmark?

coc

COC-dokument →

Jeg vil gerne bestille et COC-dokument på min bil.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
taneli-lahtinen-tG5TwCXg0bw-unsplash-1980

All inclusive →

Vi finder og importerer din drømmebil fra udlandet. Se mere og bestil her.

price

Priser →

Se vores priser, og få et overblik over indholdet i de enkelte produkter.

tjekliste

Proces →

Se processen fra bestilling af All Inclusive til bilen står i din indkørsel.

office2

Indkøbsspecialister →

Vi hjælper danskere med at finde, købe og importere drømmebilen nemt og sikkert.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu

Udvalgte artikler

Går du med tanker om at importere en elbil, men er i tvivl om hvad afgiften er på din drømmebil? Vi kan hjælpe dig rigtig godt på vej med at finde svaret.
Vi har samlet erfaringer fra vores medarbejdere, partnere samt kunder. Det er blevet til denne guide, til dig som selv vil købe og hente en bil i Tyskland.
Hvad er registreringsafgiften på en plug-in hybrid bil i 2025? Hvor meget CO2 må en plug-in hybrid bil udlede for at få nedsat registreringsafgiften?
Vi giver dig her en gennemgang af, hvordan du importerer en bil fra Tyskland i fem nemme trin.
← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
quickimport

Om os →

Læs mere om QuickImport og hvad det er vi kan gøre for dig.

synshaller

Synshaller →

Her kan du finde alle vores partner synshaller.

kontakt-os

Kontakt os →

Har du brug for hjælp? Så hjælper vi gerne.

← Tilbage til menu

Import af elbil fra Tyskland i fem nemme trin

Vi giver dig her en gennemgang af, hvordan du importerer en bil fra Tyskland i fem nemme trin.
Audi-Q4-etron-front-1000

1. Find din bil

Først skal du finde en bil, som du godt kunne tænke dig. Måske har du allerede en specifik model i tankerne. Til at finde den konkrete bil, kan du bruge www.mobile.de, www.autoscout24.de. Vi anbefaler at kigge i Tyskland, da det oftest er her, de rigtig gode køb er. Dette skyldes de billige tyske priser og overproduktion af elbiler i Tyskland.

Det kan give mening at hyre en Bilagent, som kender det tyske marked, og som kan finde en bil via sine kontakter og indgå i forhandling med sælger.

2. Husk import af elbil – brugt eller ny

Det vigtigste råd, når du skal købe en elbil i udlandet som dansk privatperson, er at være bevidst om hvorvidt bilen er ny eller brugt.

Brugt bil betyder lav moms
Brugt betyder, at du ikke skal betale (forskels-)moms i Danmark, og dermed slipper du med tysk brugtmoms, som er lavere end den danske. For at en bil er brugt i momslovens forstand, skal den ved levering fra den tyske forhandler have kørt mere end 6.000 km. OG samtidig være ældre end seks måneder fra 1. registreringsdato. Man kan godt lave en aftale om køb inden disse kriterier er opfyldt, men leveringen må ikke finde sted før.

Ny bil betyder lav afgift, men dansk moms
De europæiske bilproducenter skal overholde regler for udledning af CO2 pr. produceret bil. Derfor er de simpelthen nødt til at producere mange elbiler, hvis de vil sælge benzinbiler til f.eks. tyskerne, og samtidig vil undgå bøder for at udlede for meget CO2. Det har skabt den lidt absurde situation, at der er alt for mange nye elbiler i forhold til antallet af købeklare kunder på de europæiske markeder. Derfor er det muligt at få fingrene i en fabriksny elbil. Det kan du læse mere om her.

Når du har fundet din bil, så anbefaler vi altid at du bestiller en forhåndsvurdering via QuickImport.dk så du kender afgiften på forhånd.

3. Forhandler vs. privat (og lidt om moms)

Vi anbefaler at købe en elbil hos en tysk forhandler, da det ofte er det mest sikre. Der findes en række tyske forhandlere, som du trygt kan handle hos og overføre betaling til. Tjek altid om forhandleren har været minimum 1 år på Mobile.de, og han har anmeldelser fra tidligere brugere, og om det er en forhandler af en vis størrelse.

Mange vælger også at finde en tysk privatperson at handle med. Her kan der være ekstra penge at spare. Men du skal være mere varsom, og generelt fraråder vi at overføre penge til en tysk privatperson, du ikke har mødt.

Der er kommet nye regler 1. juli 2021 i EU, som kaldes for Moms One Stop Shop regler. Disse medfører, at virksomheder i EU-lande, som sælger for mere end 10.000 euro til private købere (forbrugerkøb) i andre EU-lande via fjernsalg (onlinesalg), skal betale moms i forbrugslandet. Det vil sige, at hvis en tysk forhandler sælger via fjernsalg til en dansk privat forbruger, skal der afregnes 25% dansk moms, altså 6 procentpoint mere end den tyske momssats.

Moms One Stop Shop reglerne gælder ikke for: Salg, hvor handlen fysisk indgås hos forhandleren i Tyskland (ikke fjernsalg), og salg mellem private til private. Det er også muligt at sende en repræsentant med fuldmagt, som på dine vegne indgår handlen, når bilen er besigtiget osv. Reglerne gælder heller ikke for erhvervskøb og -salg.

Det er altså kun i fjernsalg, at den tyske forhandler skal afregne moms i det land, hvor varen forbruges. I fysisk køb og i handler mellem private kan man som dansk køber fortsat nøjes med at betale tysk brugtmoms, og dermed slippe for dansk moms. Det er den tyske forhandler, som har indberetningspligten overfor skattemyndighederne i det EU-land, hvor virksomheden drives fra.

Du kan også vælge at tilkøbe en Bilagent, hvor du kan få din egen personlige indkøber til at hjælpe dig.

4. Indgå en handel online

Mange vælger at købe en næsten ny elbil online. Gør du det, er der her en tjekliste over de ting, som du altid skal huske at tjekke og spørge ind til:

  1. Er bilen tysk registreret fra begyndelsen?
  2. Har det været røget i bilen?
  3. Har bilen været tidligere repareret for skader? Hvis ja, bed om skadesrapport.
  4. Har bilen ridser/skrammer/buler? Bed om video og billeder i højt opløseligt format.
  5. Bed om at få en kopi af Fahrzeugbrief del 1 og del 2 (tysk registreringsattest)
  6. Bed om at se COC-dokumentet (EG-übereinstimmungsbescheinigung)
  7. Hvor mange nøgler har bilen?
  8. Bed om udkast til en købsfaktura / slutseddel
  9. Har bilen overholdt service (hvis relevant), og er der fuld fabriksgaranti på bilen?
  10. Er forhandleren i Tyskland momspligtig til Danmark ved fjernsalg/forbrugerkøb, så der pålægges dansk moms på salgsfakturaen jf. afsnit 3?

5. Få bilen hjem

Når du har lavet en aftale med en tysk sælger om at købe din næste elbil, skal du have bilen hjem. Det nemmeste er at bestille hjemtransport via QuickImport.dk. Alternativt kan du selv køre ned og hente bilen og køre den hjem, enten på tyske prøveplader eller på sælgers plader. Her kan du eventuelt læse mere om den proces i vores guide til import.

Vælger du hjemtransport via QuickImport.dk, kan du vælge levering i en synshal nær dig. Her skal du så have lavet et toldsyn, når bilen ankommer. Efter toldsynet, kontakter du QuickImport, som åbner bilen op til registrering. Du kan nu få nummerplader på bilen direkte i synshallen.

6. Praktisk info

Nu da du er blevet elbilsejer, måske for første gang, er der sikkert masser af spørgsmål, som du mangler svar på. Hvordan skal du oplade bilen? Hvordan opsættes app’en? Her kan du finde gode svar i facebookgrupper med elbilsejere, der flittigt deler erfaringer og viden. Eksempler på facebookgrupper er: „Elbilforeningen FDEL – åben for alle‟, „Tesla Model 3 Owners Club Denmark‟, „Tesla Owners Club Denmark‟. Der er som regel en facebookgruppe til hver elbilstype, hvor der deles viden og erfaringer. Du kan også blive bruger på f.eks. elbiil.dk.

Picture of Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen er direktør og værdifastsætter med over 12 års erfaring. Peter kan kontaktes på mail@quickimport.dk

Flere blogposter