11 dec

Det bliver billigere at importere en elbil eller plug-in hybrid bil

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nye afgifter 1. januar 2019 på elbiler og plug-in hybrid biler

plug-in hybrid bil

Regeringen har vedtaget lovforslag om at forlænge indfasning på elbiler og plug-in hybrid biler. Lovforslaget blev vedtaget og tredjebehandlet i Folketinget d. 20. december 2018, og er trådt i kraft 1. januar 2019.

Hvad betyder det for brugte el- og plug-in hybrid biler ved import fra udlandet?

Helt overordnet fortsætter elbiler med at være billige, og de helt små elbiler vil i mange tilfælde være afgiftsfri i yderligere 2 år. Det mest interessante ved det nye lovforslag fra regeringen er, at man har besluttet sig for at hæve det såkaldte bundfradrag for både elbiler og plug-in hybridbiler med virkning fra 1. januar 2019.

Det betyder, at de plug-in hybrid biler, som i dag er behæftet med registreringsafgift ved import fra udlandet, vil falde lidt i registreringsafgift. Fradraget stiger nemlig fra 10.000 kr. til 40.000 kr. – dog nedskrevet med en procentsats svarende til værditabet i forhold til nyprisen (uden afgift), og kan maksimalt udgøre merafgiften ved indfasningen (som kun er en mindre del af den samlede registreringsafgift for de fleste plug-in hybrider).

Det vil sige, at en plug-in hybrid – f.eks. en Golf GTE, Kia Niro, BMW i3 REX eller lignende,i mange tilfælde vil falde i registreringsafgift fra 1. januar. Det gør det mere attraktivt at importere en plug-in hybrid brugt fra Sverige, Tyskland eller et andet EU-land.

Dog skal man være opmærksom på, at fradraget på 40.000 kr. ikke kan overstige den samlede merafgift, som plug-in hybrid-biler stod til at stige med i 2015. Så for plug-in hybrid er der ikke tale om hele fradraget på 40.000 kr, men derimod oftest 5-10.000 kr. i fradrag som brugt (hvilket også kan mærkes).

For elbiler, som jo gik fra 0 kr. inden 2015, kan fradraget nå helt op til de 40.000 kr., hvis bilens værdi er høj nok. Det betyder, at lidt dyrere elbiler bliver lempet væsentligt i afgift efter de nye regler.

Lavere afgifter vil også betyde, at der kan være penge at spare ved selv at hente en elbil eller plug-in hybrid fra udlandet.

QuickImport.dk kan give dig en bindende forhåndsvurdering inden du henter en elbil eller plug-in hybrid fra udlandet, så du er sikker på afgiftens størrelse inden du går i gang.

Nedenfor kan du læse gode råd til at hente en elbil eller plug-in hybrid bil.

Gode råd til dig, som overvejer at importere en elbil eller plug-in hybrid:

  • Bilen skal ALTID være ældre end 6 måneder fra 1. registreringsdato, og den skal have kørt mere end 6000 km. Dette skyldes, at den bliver momspligtig, hvis den har kørt mindre end 6000 og er yngre end 6 måneder.
  • Vi anbefaler at importere biler, som er ældre end ét år fra 1. registreringsdato, da det bliver billigere, hvis bilen har ekstraudstyr pga. SKATs regneregler for registreringsafgift.
  • Vær ikke bange for ekstraudstyr – det koster ofte ikke ret meget ekstra i beregningen af registreringsafgiften, og det kan være attraktivt at have en udstyrsmodel, som ikke findes i de danske biler til salg.
  • Undersøg om der er fortsat fabriksgaranti på bilen. Hvis der er, så kør bilen til et autoriseret værksted i Danmark og bed om en opdatering af softwaren. I f.eks. BMW i3 REX kan der være rækkevidde at hente, hvis softwaren er opdateret korrekt (ligesom man kender det fra Iphones, der kører langsommere, hvis de ikke er opdateret i softwaren).
  • Find din elbil eller plug-in hybrid i Tyskland eller i Sverige. Tyskland har et stort udbud, mens Sverige har en billig svensk krone.
  • HUSK: En hybrid-bil er IKKE det samme som en plug-in hybrid bil. Der findes en del hybrid-biler af f.eks. mærket Mercedes, som slet ikke slipper billigere i registreringsafgift, da der ikke gives nedslag for hybrid (hvis de ikke kan lade med stik). Disse biler kan vi ikke anbefale at importere til Danmark, da de ofte har meget høje afgifter.
  • Husk at der gives fradrag for batterikapacitet i el-biler og plug-in hybridbiler. Desværre er der mange plug-in hybrid biler, som kun har en rækkevidde på batteriet på 30-60 km. Dette giver et meget lille fradrag. Jo længere bilen kører på en opladning, jo billigere er afgiften.
  • Du skal muligvis bruge et COC-dokument eller en dataerklæring, når du skal toldsyne bilen i Danmark. Dette skyldes, at vi i Danmark skal bruge rækkevidden for batteriet, og det fremgår ofte ikke af de tyske eller svenske papirer. Derfor bør du undersøge, om du kan få udleveret et COC-dokument af sælger (bilen dåbsattest fra fabrikken, hvor alle tekniske data står på). Ellers skal du påregne en ekstra udgift, hvis du skal købe et COC-dokument fra en dansk forhandler eller importøren.
  • Hvis du ikke har mod på at køre elbilen hjem til Danmark, kan du bestille et logistikfirma til at transportere bilen for dig. Her kan du f.eks. vælge www.autologik.dk.
  • Sidst – men ikke mindst – anbefaler vi altid, at du bestiller en bindende forhåndsvurdering af registreringsafgiften, inden du køber en elbil eller plug-in hybrid i udlandet. Det koster 399 kr., og QuickImport.dk garanterer i 30 dage for afgiftens størrelse.

QuickImport.dk’s favoritter:

  1. BMW i3 elbil og BMW i3 REX
    Nok den mest importerede elbil gennem QuickImport.dk. Har en lang rækkevidde, og har ofte meget udstyr og komfort. Det er især REX-udgaven, som er populær hos vores kunder, da den lige giver lidt ekstra rækkevidde med en lille benzinmotor.
  2. Volkswagen E-golf
    Volkswagen E-golf er populær. Den har en fornuftig rækkevidde på en opladning, og dækker faktisk mange menneskers daglige kørselsbehov. Den kan fås med meget udstyr, og har et flot design. Registreringsafgiften er meget lav eller 0, når bilen er brugt. Ifølge QuickImports beregninger, er der mange penge at spare på selv at hente en E-golf.
  3. Mercedes B-klasse Electric
    En af de elbiler, hvor du kan lave en meget fornuftig handel ved selv at importere den. Det er en robust og ”rigtig” bil, og den har samtidig en lang rækkevidde på batteriet.
  4. Volkswagen Golf GTE Plug-in hybrid
    Volkswagen bud på en plug-in hybrid er en populær bil, fordi den har det bedste fra begge verdener, og kan fås med meget ekstraudstyr. Desværre er batterirækkevidden ikke mere end 50 km, og derfor er afgiften også noget højere end på elbiler. Vi vurderer dog, at der er dog gode penge at spare ved selv at hente den hjem.
  5. Kia Niro Plug-in hybrid
    Har nogenlunde samme karakteristika som Golf GTE, men er lidt billigere og ofte nyere. Kan fås med en del udstyr. Der er lang leveringstid i Danmark, og der er penge at spare på selv at hente den.

Bestille en bindende forhåndsvurdering.