← Tilbage til menu
Import af elbil fra udlandet

AfgiftsvurderingImport af elbil →

Jeg vil gerne have danske nummerplader på en elbil fra udlandet.

volvo

AfgiftsvurderingImport af bil eller MC →

Jeg vil gerne have danske nummerplader på en bil eller motorcykel fra udlandet.

Hjælp til køb af elbil i udlandet

ServiceHjælp til køb →

Jeg vil gerne have hjælp til at finde og købe en elbil i udlandet, samt få den bragt til Danmark.

Import af bil eller MC

ServiceHjemtransport →

Jeg vil gerne have transporteret min bil fra Tyskland, Holland eller Belgien til Danmark.

Andre afgiftsvurderinger

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu

Udvaglte artikler

Import af bil eller MC

Guide til køb af bil i Tyskland og EU

Vi har samlet erfaringer fra vores medarbejdere, partnere samt kunder. Det er blevet til denne guide, til dig som selv vil købe og hente en bil i Tyskland.

michael-fousert-O63S96_qn8c-unsplash

Hvad er afgiften på en elbil fra Tyskland?

Går du med tanker om at importere en elbil, men er i tvivl om hvad afgiften er på din drømmebil? Vi kan hjælpe dig rigtig godt på vej med at finde svaret.

tesla-4730660_1280

Sådan importerer du en elbil fra Tyskland i 5 nemme trin

Vi giver dig her en gennemgang af, hvordan du importerer en bil fra Tyskland i fem nemme trin.

billede

Plug-in hybrid biler og CO2-udledning

Den nye registreringsafgift i Danmark fra 2021 er baseret på bilens CO2-udledning. Hvad betyder det for dig? Læs mere her.

top10-save-money

Hvor meget kan du spare på import af elbil?

Hos QuickImport, rådgiver vi hvert år tusindvis af danskere i import af bil. Men hvor meget kan man spare på import af en elbil fra vores nabolande såsom Sverige, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og lignende EU-lande? Det kan du se nedenfor.

import-af-veteranbil

Afgift af veteranbil – hvordan gør du?

Overvejer du at købe en veteranbil, og vil du gerne betale afgiften? QuickImport kan hjælpe dig med afgiftsvurdering og papirarbejdet.

varevogn-klausul

Betal afgift på et klausuleret køretøj – hvordan gør man?

Hvornår kan det betale sig at fjerne klausulen på sit køretøj, og hvordan foregår det? I dette blogindlæg hjælper vi dig godt på vej.

import-af-bil-fra-tyskland

Import af bil fra Tyskland i 2023 – kan det betale sig?

I denne artikel, gennemgår vi hvilke biler, der kan betale sig at importere fra Tyskland og andre EU-lande såsom Sverige, Holland, Belgien og Frankrig.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
quickimport

Om os →

Læs mere om QuickImport og hvad det er vi kan gøre for dig.

synshaller

Synshaller →

Her kan du finde alle vores partner synshaller.

branchekunde

Branchekunde →

Er du interesseret i at blive branchekunde, så kan du læse mere om hvad vi tilbyder her.

← Tilbage til menu

Tesla priser falder markant – hvordan påvirker prisfaldene registreringsafgift på brugte Teslaer ved import?

price-drop

Tesla har nedsat priserne for nye Tesla Model Y og Tesla Model 3 med 20-30%. Markante prisfald, som på nye Teslaer medfører, at afgifterne falder markant.

Men hvordan påvirker disse markante prisfald afgiften på brugte Teslaer, hvis man vil importere en fra et andet EU-land?

Umiddelbart ville man være tilbøjelig til at få den tanke, at når afgiften er 0 kr. i en ny Model Y Long Range efter d. 13. januar 2023 (i hvid farve uden tilvalg), så må den også være 0 kr i en brugt?

Men det er desværre ikke tilfældet – først på den lange bane.

For at forstå årsagen, skal vi lige runde hvordan man i Danmark beregner afgiften på en brugt bil ved import.
Beregningen af registreringsafgiften som brugt, tager altid udgangspunkt i den nypris, som var gældende da køretøjet blev registreret 1. gang, og prisen skal være med ekstraudstyr.

Dernæst finder man den aktuelle brugtpris, og ud fra disse to tal (Nypris og Handelspris), kan man udregne hvor mange procent, køretøjet har tabt i værdi.

Eksempel:
Hvis køretøjets historiske nypris er 600.000 kr., er afgiften ca. 57.000 kr. for en elbil. Nu falder handelsprisen, da køretøjet er brugt, og handelsprisen er nu 540.000 kr. Dermed har bilen tabt 10% af sin værdi, og taber derfor også 10% af den oprindelige registreringsafgift. Registreringsafgiften i dette tilfælde som brugt er derfor 57.000 kr. minus 10% = 51.300 kr.

Nu sætter Tesla så nyprisen markant ned på helt nye Teslaer. Hvad sker der med vores eksempel?

Nyprisen vil være den samme, da bilen er over 6 måneder gammel, og nyprisen derfor er ”mejslet i sten”. Men handelsprisen falder – den er nu ikke længere 540.000 kr, men derimod 480.000 kr. I stedet for et værditab på 10%, har bilen nu tabt 20%. Registreringsafgiften er derfor ikke 51.300 kr., men 45.600 kr.

Således har det en stor betydning om hvilken nypris der var gældende, da køretøjet blev registreret første gang. Hvis man vil have maksimalt ud af Teslas nylige prisnedsættelse, skal man vente med at importere en Tesla til 6 måneder efter, at Tesla nedsatte nyprisen, og finde en bil, som er registreret efter fredag d. 13. januar 2023. En sådan bil vil have den lavest mulige afgift, i nogle tilfælde helt afgiftsfri.

Hvor meget afgiften falder på brugte Teslaer registreret inden d. 13. januar 2023, afhænger af det danske brugtvognsmarked. Jo mere priserne falder på brugte, jo lavere vil afgiften ved import blive. Vi vurderer, at prisfaldene vil resultere i en 10-25% lavere registreringsafgift, afhængig af model og årgang.

Om faldene så spreder sig til andre mærker og modeller, vil tiden vise.

QuickImport.dk kan rådgive dig i dit elbilskøb, og vi hjælper gerne med spørgsmål.

Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen er direktør og værdifastsætter med over 10 års erfaring. Peter kan kontaktes på mail@quickimport.dk

Flere blogposter

Import af bil og MC
Jens Peter Larsen

Hvor meget kan du spare på import af elbil?

Hos QuickImport, rådgiver vi hvert år tusindvis af danskere i import af bil.

Men hvor meget kan man spare på import af en elbil fra vores nabolande såsom Sverige, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og lignende EU-lande?

Det kan du se nedenfor.

Læs mere »