← Tilbage til menu
Import af elbil fra udlandet

AfgiftsvurderingImport af elbil →

Jeg vil gerne have danske nummerplader på en elbil fra udlandet.

volvo

AfgiftsvurderingImport af bil eller MC →

Jeg vil gerne have danske nummerplader på en bil eller motorcykel fra udlandet.

Hjælp til køb af elbil i udlandet

ServiceHjælp til køb →

Jeg vil gerne have hjælp til at finde og købe en elbil i udlandet, samt få den bragt til Danmark.

Import af bil eller MC

ServiceHjemtransport →

Jeg vil gerne have transporteret min bil fra Tyskland, Holland eller Belgien til Danmark.

Andre afgiftsvurderinger

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu

Udvaglte artikler

Import af bil eller MC

Guide til køb af bil i Tyskland og EU

Vi har samlet erfaringer fra vores medarbejdere, partnere samt kunder. Det er blevet til denne guide, til dig som selv vil købe og hente en bil i Tyskland.

michael-fousert-O63S96_qn8c-unsplash

Hvad er afgiften på en elbil fra Tyskland?

Går du med tanker om at importere en elbil, men er i tvivl om hvad afgiften er på din drømmebil? Vi kan hjælpe dig rigtig godt på vej med at finde svaret.

tesla-4730660_1280

Sådan importerer du en elbil fra Tyskland i 5 nemme trin

Vi giver dig her en gennemgang af, hvordan du importerer en bil fra Tyskland i fem nemme trin.

billede

Plug-in hybrid biler og CO2-udledning

Den nye registreringsafgift i Danmark fra 2021 er baseret på bilens CO2-udledning. Hvad betyder det for dig? Læs mere her.

top10-save-money

Hvor meget kan du spare på import af elbil?

Hos QuickImport, rådgiver vi hvert år tusindvis af danskere i import af bil. Men hvor meget kan man spare på import af en elbil fra vores nabolande såsom Sverige, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og lignende EU-lande? Det kan du se nedenfor.

import-af-veteranbil

Afgift af veteranbil – hvordan gør du?

Overvejer du at købe en veteranbil, og vil du gerne betale afgiften? QuickImport kan hjælpe dig med afgiftsvurdering og papirarbejdet.

varevogn-klausul

Betal afgift på et klausuleret køretøj – hvordan gør man?

Hvornår kan det betale sig at fjerne klausulen på sit køretøj, og hvordan foregår det? I dette blogindlæg hjælper vi dig godt på vej.

import-af-bil-fra-tyskland

Import af bil fra Tyskland i 2023 – kan det betale sig?

I denne artikel, gennemgår vi hvilke biler, der kan betale sig at importere fra Tyskland og andre EU-lande såsom Sverige, Holland, Belgien og Frankrig.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
quickimport

Om os →

Læs mere om QuickImport og hvad det er vi kan gøre for dig.

synshaller

Synshaller →

Her kan du finde alle vores partner synshaller.

branchekunde

Branchekunde →

Er du interesseret i at blive branchekunde, så kan du læse mere om hvad vi tilbyder her.

← Tilbage til menu

Registreringsafgift i 2023 – hvordan er reglerne?

I 2023 ændres registreringsafgiften på visse køretøjer. Her forsøger vi at forklare de største ændringer.
scott-graham-5fNmWej4tAA-unsplash

Overordnet har politikerne på Christiansborg valgt at lave en gradvis indfasning af afgifterne på grønne biler, så de hvert år stiger lidt, frem til og med 2025.

Den største stigning i 2023 er på plug-in hybrider, som stiger fra 9.000 kr. og op imod 30.000 kr. i afgift for de helt store modeller. Dette skyldes primært, at batterikapacitetsfradraget nedsættes fra 1.300 kr. til 900 kr. i 2023. Herudover øges graden af indfasning af afgiften på plug-in hybrider, så ”rabatten” på afgiften nedsættes fra 50% til 45%. 

Rene elbiler vil ligeledes opleve en stigning i afgift, dog i mindre grad end plug-in hybrider. På elbiler nedsættes batterikapacitetsfradraget ligeledes fra 1.300 kr. til 900 kr. Det store fald i batterikapacitetsfradraget er den primære årsag til, at afgiftsgrænsen sænkes fra 467.000 kr. i 2022 til 448.000 kr. i 2023. Afgiftsgrænsen rammes, når nyprisen i Danmark på en tilsvarende model, inkl. ekstraudstyr, når 448.000 kr. i 2023. Dette betyder at nogle elbiler, som før var afgiftsfritaget, kommer til at have registreringsafgift i 2023. Brugte elbiler, som er indregistreret senest i 2022, og som importeres brugt til Danmark i 2023, kan dermed stige med op til ca. 7.000 kr. i forhold til 2022.

Konventionelle biler (benzin, diesel osv.) har mindre reguleringer i afgifterne, som følge af indeksreguleringer af bundfradragene. I mange tilfælde vil det betyde en stigning eller et fald på få hundrede kroner i registreringsafgiften på brugte køretøjer.

Elbiler som går fra afgiftsfritaget til afgiftsbelagt i 2023

Afgift i 2022 Afgift i 2023 (ca.)
2022 Tesla Model 3 RWD med metallak, 19″ fælge og anhængertræk.0 kr.2.700 kr.
2022 Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC med metallak.0 kr.5.900 kr.
2022 Kia EV6 Long Range AWD med GT-Line, metallak, head-up display og glassoltag.0 kr.7.000 kr.

Kan det stadig betale sig at importere en elbil, selvom afgiften stiger?

Ja – helt bestemt. Det tyske statstilskud til nye elbiler fortsætter til private. Herudover er momsen i Tyskland på 19%, hvilket giver en momsbesparelse på 6% i forhold til Danmark. Derfor kan man fortsat spare tusindvis af kroner ved at købe elbil syd for grænsen.

Vi anbefaler en forhåndsvurdering af registreringsafgiften, inden du underskriver slutsedlen ved import til Danmark. Hvis du har brug for professionel rådgivning, omkring køb af elbil i udlandet, anbefaler vi QuickConsult.dk gennem hele processen.

Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen er direktør og værdifastsætter med over 10 års erfaring. Peter kan kontaktes på mail@quickimport.dk

Flere blogposter

Import af bil og MC
Jens Peter Larsen

Hvor meget kan du spare på import af elbil?

Hos QuickImport, rådgiver vi hvert år tusindvis af danskere i import af bil.

Men hvor meget kan man spare på import af en elbil fra vores nabolande såsom Sverige, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og lignende EU-lande?

Det kan du se nedenfor.

Læs mere »