Helt overordnet, har man fra politisk side valgt at lave en gradvis indfasning af afgifterne på grønne biler, så de hvert år stiger lidt.
Den største stigning i 2022 er på plug-in hybrider, som stiger med mange tusinde kroner. Dette skyldes, at batterikapacitetsfradraget nedsættes fra 1700 kr. til 1300 kr. i 2022. Derudover øges graden af indfasning af afgift på plug-in hybrider, så ”rabatten” på afgiften ændres fra 55% til 50%.
Dette betyder, at de fleste dyrere plug-in hybrider stiger med 10-40.000 kr. fra 2021 til 2022.
På elbiler ændres batterikapacitetsfradraget, som medfører en stigning i afgifterne på elbiler. Samtidig nedsættes grænsen for, hvornår en elbil har registreringsafgift. I 2021, var grænsen 492.000 kr. (nypris i Danmark på en tilsvarende inkl. ekstraudstyr), og i 2022 er grænsen nedsat til 468.000 kr.
Det betyder, at elbiler, som før var afgiftsfritaget, kommer til at have en smule registreringsafgift i 2022. Og elbiler med afgift får en stigning i afgiften, op til ca. 12.200 kr. (der er loft over hvor meget, den kan stige).
Konventionelle biler (benzin, diesel osv.) har få stigninger i afgifterne, som følge af mindre indeksreguleringer af bundfradragene.
Elbiler, som går fra afgiftsfritaget til afgiftsbelagt i 2022
Afgift i 2021 | Afgift i 2022 (ca.) | |
2021 Tesla Model 3 Long Range med EAP, træk, metallak | 0 kr. | 6.300 kr. |
2021 Tesla Model 3 Performance hvid uden ekstraudstyr | 0 kr. | 5.700 kr. |
2021 Skoda Enyaq 80 Sportline med meget udstyr | 0 kr. | 7.900 kr. |
Kan det stadig betale sig at importere en elbil, selvom afgiften stiger?
Ja – i den grad. Den tyske tilskudsordning til nye elbiler fortsætter, og derfor kan man fortsat spare mange penge ved at købe elbil syd for grænsen.
QuickImport.dk kan hjælpe dig med at købe og importere din elbil fra udlandet.