← Tilbage til menu
Import af elbil, sådan importerer du en elbil fra Tyskland.

AfgiftsvurderingImport af elbil →

Jeg vil gerne have danske nummerplader på en elbil fra udlandet.

volvo

AfgiftsvurderingImport af bil eller MC →

Jeg vil gerne have danske nummerplader på en bil eller motorcykel fra udlandet.

Hjælp til køb af elbil i udlandet

ServiceHjælp til køb →

Jeg vil gerne have hjælp til at finde og købe en elbil i udlandet, samt få den bragt til Danmark.

Import af bil eller MC

ServiceHjemtransport →

Jeg vil gerne have transporteret min bil fra Tyskland, Sverige, Holland eller Belgien.

Andre afgiftsvurderinger

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu

Udvalgte artikler

michael-fousert-O63S96_qn8c-unsplash

Hvad er afgiften på en elbil fra Tyskland?

Går du med tanker om at importere en elbil, men er i tvivl om hvad afgiften er på din drømmebil? Vi kan hjælpe dig rigtig godt på vej med at finde svaret.

Import af bil eller MC

Guide til køb og import af bil fra Tyskland og EU

Vi har samlet erfaringer fra vores medarbejdere, partnere samt kunder. Det er blevet til denne guide, til dig som selv vil købe og hente en bil i Tyskland.

tesla-4730660_1280

Sådan importerer du en elbil fra Tyskland i 5 nemme trin

Vi giver dig her en gennemgang af, hvordan du importerer en bil fra Tyskland i fem nemme trin.

billede

Plug-in hybrid biler og CO2-udledning

Den nye registreringsafgift i Danmark fra 2021 er baseret på bilens CO2-udledning. Hvad betyder det for dig? Læs mere her.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
quickimport

Om os →

Læs mere om QuickImport og hvad det er vi kan gøre for dig.

synshaller

Synshaller →

Her kan du finde alle vores partner synshaller.

kontakt-os

Kontakt os →

Har du brug for hjælp? Så hjælper vi gerne.

← Tilbage til menu

Kan du nedveje din varebil?

Nedvejning

Hvad er en nedvejning?

Der er ofte forvirring om begrebet nedvejning af varebil. Generelt betyder ”nedvejning” i vores ordbrug, at man har en varebil, som er registreret 1. gang mellem 2. juni 1998 og 24. april 2007. Man bruger den privat eller delvist privat (godstransport privat / godstransport privat/erhverv), og man har aldrig betalt 95% afgift af bilen.

Normalt er stort set alle ”små” varebiler fra årene 1998-2007 registreret 1. gang som det man kalder en 50% varebil, altså som en slags mellem varebil. For at være 50% varebil, vejer bilen typisk over 2000 kg. i totalvægt, og under 3000 kg. i totalvægt.

50% varebiler har en såkaldt privatanvendelsesafgift, også kaldet misundelsafgift. Bruger man dem privat, skal man betale en ekstra afgift på 5510 kr. om året.

Hvis man så nedvejer varebilen ved et bilsyn til 2000 kg. eller derunder i totalvægt, rykker varebilen ned i næste afgiftsgruppe, kaldet 95% afgift eller lille varebil. Man laver altså ikke nogen ændringer på bilen fysisk, men man registrerer blot en lavere lasteevne i synshallen. For at få varebilen som 95% afgift, skal man betale ekstra registreringsafgift. Til gengæld opnår man et stort nedslag på privatanvendelsesafgiften, som falder fra 5510 om året ved privat brug, til 990 kr. Samtidig falder vægtafgiften på bilen fra typisk 3430 kr. til 1980. Der er altså samlet næsten 6000 kr. om året at spare på at betale 95% afgift.

Som årene er gået, er mange varebiler fra 1998 til 2007 faldet så meget i værdi, at registreringsafgiften, som skal betales for at lave bilen om til 95% afgift, blevet meget lav. De fleste varebiler ligger imellem 2000 og 7000 kr. i registreringsafgift. Og med en besparelse på knap 6000 kr. om året, giver det god mening for mange.

Er din varebil nedvejet?

Mange bilister tror, at deres varebil allerede er nedvejet, fordi den allerede vejer 2000 kg., og der på bagsiden af registreringsattesten står ”nedvejet, betaler afgift efter 2001-2500 kg”. Disse varebiler er IKKE nedvejet der var et såkaldt skattehul, som blev lukket for nogle år siden, hvor folk kørte ind i synshallerne og nedvejede til 2000 kg uden at betale registreringsafgiften. SKAT har lagt klausuler i disse biler, for at forhindre at folk får den lave afgift uden at betale for det. Har du sådan en bil, kan du med fordel nedveje den og betale registreringsafgiften – du slipper dog for at registreringssyne bilen ned til 2000 kg, da det allerede er sket.

Det er ikke alle 50% varebiler, som kan nedvejes. Det kræver, at typegodkendelsen på bilen tillader, at totalvægten kan ændres til 2000 kg. Kort fortalt kræver det en relativt lav egenvægt på bilen. Spørg QuickImport til råds, hvis du er i tvivl.

De varebiler, som vi typisk nedvejer hos QuickImport er Volkswagen Touran, Seat Altea, Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Citroen Xsara Picasso, Ford Focus C-max, Honda FR-V, Opel Zafira, Peugeot 307, Toyota Corolla Verso og mange andre.

Hos QuickImport kan du hurtigt og nemt gennemføre nedvejning, og betale afgiften direkte til QuickImport. Vi har tilladelse af SKAT til at beregne og opkræve registreringsafgiften. Du kan bestille en beregning på at få din bil nedvejet her på sitet. Læs mere

Konsulent registreringsafgift, Quickimport ApS

Nikolaj Ulstrup

Flere blogposter