SKATs tidligere vurderinger i motorregistret
I denne artikel forklarer vi hvad tidligere køretøjsvurderinger i SKATs motorregister betyder, hvordan du kan bruge dem, og hvor du skal være forsigtig med at bruge dem, når du skal importere en brugt bil eller du vil se hvad afgiften er på et specifikt køretøj.
En database med tidligere vurderinger af køretøjer
SKAT er for år tilbage blevet pålagt at offentliggøre alle vurderinger af køretøjer i sager om registreringsafgift på køretøjer i Danmark.
Derfor ligger der en stor database i det digitale motorregister på motorregister.skat.dk.
Man kan bruge Motorregistrets tidligere køretøjsvurderinger som inspiration til hvilken afgift, man kan forvente at betale på et specifikt køretøj. Man kan ikke være sikker på, at afgørelserne kan bruges som retningslinje for vurdering af registreringsafgiften. Afgørelserne i SKATs systemer er nemlig ikke nødvendigvis Motorstyrelsens egne sager. Det er i lige så høj grad private aktører (som QuickImport), forhandlere, eksportvirksomheder og leasingselskaber, som automatisk vises, på trods af at Motorstyrelsen aldrig har godkendt disse værdier og afgørelser. Priserne kan endvidere være reguleret af SKAT i et såkaldt pristjek (SKATs kontrol af private aktører), men reguleringen ”slår” ikke altid igennem i systemet, da systemet ikke oprindeligt har været tiltænkt andre vurderinger end SKATs egne, som var forvaltningsmæssigt bindende.
Svingende niveauer
På grund af ovenstående forhold vil man ved en søgning på et bestemt mærke, model eller årgang ofte kunne se, at priserne kan svinge ganske meget, hvilket er et udtryk for, at der er forskellige aktørers priser i systemet.
To ens biler kan godt fremsøges med meget forskellige vurderinger i systemet, og en sammenligning ud fra tidligere vurderinger vil derfor være vanskelig at foretage. Dels fordi man ikke kan se, hvem der har lavet prisen, og dels fordi det ikke er muligt at se hvordan prisen er dannet, altså hvilken dokumentation, man har anvendt. Ydermere er der absolut ingen indikation af om Motorstyrelsen har godkendt prisen efterfølgende.
SKAT skriver selv på deres hoved-hjemmeside inden man kommer videre til tidligere vurderinger:
”Vurderinger foretaget af registrerede forhandlere (selvanmeldere) er ikke altid godkendt af SKAT. Leasingkøretøjer: Nye leasingkøretøjer har ofte en lavere nypris end køretøjer, der bliver solgt til almindelig brug”.
Eksempler på sagstyper, som kan resultere i en anden afgift end den korrekte i køretøjsvurderinger:
- Leasingbiler, især genberegning af leasingkøretøjer. Disse køretøjer vurderes ud fra leasingselskabets indkøbspris uden forhandleravance, og er ofte meget lavere.
- Tidligere skadede køretøjer, som får ekstraordinære nedslag for dårlig stand, vurderet på et skøn hos Motorstyrelsen
- Leasingkøretøjer, som der ikke er betalt fuld afgift på, men kun forholdsmæssig registreringsafgift
- Tidligere klausulerede køretøjer, som får nedslag for skiftende chauffører og slidt stand
- Selvanmeldere, som med vilje sætter afgiften for lavt (og muligvis pristjekkes af Motorstyrelsen senere)
- Indfrielse af restafgifter i leasing, og andre tekniske afgørelser, som Motorstyrelsen foretager
Når du skal importere en brugt bil til Danmark, skal du derfor være forsigtig med at bruge SKATs tidligere afgørelser. Brug det som inspiration til at finde et niveau for prisen og registreringsafgiften, men lad QuickImport hjælpe dig med det præcise svar, inden du har købt bilen i udlandet ved at bestille en uforpligtende forhåndsvurdering hos QuickImport.