Sådan importerer du en elbil fra Tyskland i 5 nemme trin

Vi giver dig her en gennemgang af hvordan du importerer en bil fra Tyskland i fem nemme trin.
tesla-4730660_1280

1. Find din bil

Først skal du finde en bil, som du godt kunne tænke dig. Måske har du allerede en specifik model i tankerne. Til at finde den konkrete bil, kan du bruge www.mobile.de, www.autoscout24.de eller www.theparking.com. Vi anbefaler at kigge i Tyskland, da det oftest er her, de rigtig gode køb er. Dette skyldes de billige tyske priser og statstilskud på elbiler.

Når man skal finde en elbil, kan det ofte være nødvendigt at finde en, som først er til levering om nogle måneder (også kaldet ”verfügbar ab”). Dette skyldes, at der kan være mange købere til de lettere brugte tyske elbiler, da de er Europas billigste. Det er meget normalt, at tyskerne sætter bilerne til salg mange måneder før de skal sælges. Så derfor kan det være en fordel at kigge på de biler, som endnu ikke er blevet 6 måneder.

2. Husk køb brugt

Det vigtigste råd, når du skal købe en elbil i udlandet som privatperson, er at købe den brugt. Brugt betyder, at du ikke skal betale moms i Danmark, og dermed slipper de med tysk brugtmoms, som er lavere end den danske. For at en bil er brugt i momslovens forstand, skal den ved levering fra den tyske forhandler have kørt mere end 6000 km. og være ældre end 6 måneder. Man kan godt lave en aftale om køb inden disse kriterier er opfyldt, men leveringen må ikke finde sted før.

Når du har fundet din bil, så anbefaler vi altid at du bestiller en forhåndsvurdering via QuickImport.dk så du kender afgiften på forhånd.

3. Forhandler vs. privat (og lidt om moms)

Vi anbefaler at købe en elbil hos en tysk forhandler, da det ofte er det mest sikre. Der findes en række tyske forhandlere, som du trygt kan handle hos og overføre betaling til. Tjek altid om forhandleren har været minimum 1 år på Mobile.de, og han har anmeldelser fra tidligere brugere, og om det er en forhandler af en vis størrelse.

Mange vælger også at finde en tysk privatperson at handle med. Her kan der være ekstra penge at spare. Men du skal være mere varsom, og generelt fraråder vi at overføre penge til en tysk privatperson, du ikke har mødt.

Der er kommet nye regler 1. juli 2021 i EU, som kaldes for Moms One Stop Shop regler. Disse medfører, at virksomheder i EU-lande, som sælger for mere end 10.000 euro til private købere (forbrugerkøb) i andre EU-lande via fjernsalg (onlinesalg), skal betale moms i forbrugslandet. Det vil sige, at hvis en tysk forhandler sælger via fjernsalg til en dansk privat forbruger, skal der afregnes 25% dansk moms, altså 6 procentpoint mere end den tyske momssats.

Moms One Stop Shop reglerne gælder ikke for: Salg, hvor handlen fysisk indgås hos forhandleren i Tyskland (ikke fjernsalg), og salg mellem private til private. Det er også muligt at sende en repræsentant med fuldmagt, som på dine vegne indgår handlen, når bilen er besigtiget osv. Reglerne gælder heller ikke for erhvervskøb og -salg.

Det er altså kun i fjernsalg, at den tyske forhandler skal afregne moms i det land, hvor varen forbruges. I fysisk køb og i handler mellem private kan man som dansk køber fortsat nøjes med at betale tysk brugtmoms, og dermed slippe for dansk moms. Det er den tyske forhandler, som har indberetningspligten overfor skattemyndighederne i det EU-land, hvor virksomheden drives fra.

Du kan også vælge at tilkøbe en hjælpepakke fra QuickImport, hvor du kan få din egen personlige indkøber til at hjælpe dig.

4. Indgå en handel online

Mange vælger at købe en næsten ny elbil online. Gør du det, er der her en tjekliste over de ting, som du altid skal huske at tjekke og spørge ind til:

  1. Er bilen tysk registreret fra begyndelsen?
  2. Har det været røget i bilen?
  3. Har bilen været tidligere repareret for skader? Hvis ja, bed om skadesrapport.
  4. Har bilen ridser/skrammer/buler? Bed om video og billeder i højt opløseligt format.
  5. Bed om at få en kopi af Fahrzeugbrief del 1 og del 2 (tysk registreringsattest)
  6. Bed om at se COC-dokumentet (EG-übereinstimmungsbescheinigung)
  7. Hvor mange nøgler har bilen?
  8. Bed om udkast til en købsfaktura / slutseddel
  9. Har bilen overholdt service (hvis relevant), og er der fuld fabriksgaranti på bilen?
  10. Er forhandleren i Tyskland momspligtig til Danmark ved fjernsalg/forbrugerkøb, så der pålægges dansk moms på salgsfakturaen jf. afsnit 3?

5. Få bilen hjem

Når du har lavet en aftale med en tysk sælger om at købe din næste elbil, skal du have bilen hjem. Det nemmeste er at bestille hjemtransport via QuickImport.dk. Alternativt kan du selv køre ned og hente bilen og køre den hjem, enten på tyske prøveplader eller på sælgers plader. Her kan du eventuelt læse mere om den proces i vores guide til import.

Vælger du hjemtransport via QuickImport.dk, kan du vælge levering i en synshal nær dig. Her skal du så have lavet et toldsyn, når bilen ankommer. Efter toldsynet, kontakter du QuickImport, som åbner bilen op til registrering. Du kan nu få nummerplader på bilen direkte i synshallen.

6. Praktisk info

Nu da du er blevet elbilsejer, måske for første gang, er der sikkert masser af spørgsmål, som du mangler svar på. Hvordan skal du oplade bilen? Hvordan opsættes app’en? Her kan du finde gode svar i facebookgrupper med elbilsejere, der flittigt deler erfaringer og viden. Eksempler på facebookgrupper er: “Elbilforeningen FDEL – åben for alle”, “Tesla Model 3 Owners Club Denmark”, “Tesla Owners Club Denmark”. Der er som regel en facebookgruppe til hver elbilstype, hvor der deles viden og erfaringer.

Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen er direktør og værdifastsætter med over 10 års erfaring. Peter kan kontaktes på mail@quickimport.dk

Flere blogposter