Ja, import af elbil kan stadig betale sig. Antallet af lettere brugte elbiler som bliver importeret til Danmark, er eksploderet de seneste par år.
Kan import af elbil betale sig i 2024?
I 2024, kan det stadig betale sig at importere elbil fra udlandet, især fra Tyskland, Holland, Belgien, Sverige, og Frankrig. I disse lande, er elbiler billigere på grund af statstilskud. Og momsen er i flere af landene lavere end i Danmark.
Derfor kan du spare penge på import af elbil, når du køber en lettere brugt elbil i disse EU-lande. Det er vigtigt at du køber en brugt elbil, det vil sige en elbil som har kørt mindst 6.000 km og er ældre end 6 måneder fra 1. registreringsdato.
Hvilke fordele er der ved at importere en elbil?
Når du vil importere en elbil fra et andet EU-land, får du flere fordele på samme tid. De andre lande har billigere elbiler end Danmark på grund af statstilskud og lavere moms. Og Danmark har en lavere registreringsafgift på elbiler i en indfasningsperiode. Elbiler op til ca. 435.000 kr. i dansk (oprindelig) nypris, har en registreringsafgift på 0 kr. ved import i 2024.
I Tyskland, er der et stort udvalg af brugte elbiler. Det giver dig større valgmuligheder, når du vil importere en brugt elbil til Danmark.
Disse fordele gør, at du som regel kan spare mellem 30.000 kr. og 90.000 kr. på at importere elbil til Danmark. Og det er en besparelse på brugtprisen – på nyprisen, kan du ofte spare endnu mere – det er ikke unormalt, at du kan spare mellem 100.000 kr. og 200.000 kr. på den danske nypris, når du importerer en brugt elbil til Danmark.
Hvordan kommer jeg i gang med import af elbil?
Du kan starte med at kigge på udenlandske annoncer, f.eks. i Tyskland. Dem finder du på Mobile.de. Inden du køber en elbil i udlandet, er det en fordel af få en bindende forhåndsvurdering af afgiften, så du er sikker på din samlede økonomi, inden du går i gang.
Du har mulighed for selv at hente elbilen, eller du kan bestille en hjemtransport af elbilen. Når elbilen kommer til Danmark, skal du toldsyne elbilen for at den kan blive registreret på danske nummerplader. Elbilen skal afgiftsberigtiges, også selvom afgiften er 0 kr. Du kan benytte Motorstyrelsen eller en selvanmelder til denne opgave.
Du kan også få hjælp af en indkøbsrådgiver, som kan finde en elbil til dig i udlandet, forhandle med sælger, ordne papirarbejdet og hjælpe med indregistreringen på danske nummerplader. Du kan se links nederst på denne side.
Hvor meget registreringsafgift skal jeg betale ved import af elbil?
Man kan som tommelfingerregel sige, at der er tre kategorier af elbiler, opdelt efter nypriser:
- De billige – de elbiler, som har en oprindelig dansk nypris inklusiv ekstraudstyr på op til 435.000 kr. Importafgiften er som regel 0 kr. Eksempler er Volkswagen e-golf, Nissan Leaf, Smart EQ.
- Mellemklassen – Elbiler, som har oprindelig nypris på 450.000-600.000 kr. – disse elbiler skal du betale registreringsafgift af, typisk op til 40.000 kr. Eksempler er Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron 55.
- De dyre – Elbiler med nypris over 600.000 kr. Her er afgifterne noget højere og kan variere mellem 50.000 kr. og 350.000 kr. Det kommer meget an på ekstraudstyret i bilen. Eksempler er Porsche Taycan, Mercedes EQC.
Her er et par nyttige links
Forhåndsvurdering – Få en forhåndsvurdering af registreringsafgiften på elbilen, inden du køber den i udlandet.
Hjemtransport – Bestil en hjemtransport, hvis du køber en elbil af en forhandler i Tyskland, Holland, Belgien eller Sverige.
QuickConsult – Få din egen tysk/danske indkøbsrådgiver, som kan finde en elbil til dig på det tyske marked og ordne papirer og transport.