I 2022, var det primært elbiler, som man kunne hente en større besparelse på at importere som brugt. Der var en række forhold, som gjorde det meget attraktivt:
- Der var (og er) statstilskud på køb af nye elbiler i f.eks. Tyskland, som medførte billige, brugte elbiler
- Momsen på en bil i Tyskland er 19%, og i Danmark er den 25%.
- Der er lave afgifter på elbiler i Danmark, og derfor kan man billigt indregistrere en elbil på danske plader.
- Det tyske marked er stort, og udvalget og priskonkurrencen er høj.
- Leveringstiden på nye biler i 2022 var meget lang, og derfor var det attraktivt at købe en nyere brugt bil fra udlandet.
- Danske forhandlerpriser på brugte biler var relativt høj, og derfor var der besparelser at hente på selv at købe bilen i udlandet.
I 2023, har markedet ændret sig:
- Der er stadig statstilskud på elbiler i Tyskland, men reglerne har ændret sig. Før skulle en tysker eje en bil i 6 måneder, for at få statstilskuddet (også kaldet BAFA-præmie). I 2023, skal tyskerne nu eje bilen i 12 måneder, og tilskuddet er lidt lavere end før (typisk 4500 euro).
- Afgiftsgrænsen for afgiftsfritagelse af en elbil har ændret sig i Danmark, og den er nu 448.000 kr. (oprindelig dansk nypris for en tilsvarende, inklusiv udstyr).
- Priskonkurrencen i Danmark blandt brugtvognsforhandlere af elbiler har været høj i 2023, og det har medført lavere priser.
- Leveringstiden på nye elbiler er faldet markant.
- Derudover har især Teslas store prisnedsættelser på nye biler medført, at priserne generelt er faldende på elbiler, især på nye biler.
Det sidste punkt kræver en lidt mere grundig gennemgang. Da Tesla nedsatte prisen på Model 3 og Model Y d. 13. januar 2023, sendte det chokbølger igennem elbilsmarkedet. Priserne faldt drastisk på brugte biler, både i Danmark og i resten af EU.
De danske afgiftsregler er indrettet sådan, at afgiften baseres på den oprindelige nypris inklusiv ekstraudstyr, da køretøjet blev registreret første gang. Normalt tilgodeser dette brugte biler, da priserne normalt stiger over tid. Men når priserne drastisk nedsættes for nye køretøjer, går der tid før brugte biler også for alvor nyder godt af prisnedsættelserne.
Eksempel: En Tesla Model Y Long Range registreret i efteråret 2022, havde en nypris på 550.200 kr. I 2023 (efter 13. januar 2023), var nyprisen faldet til 429.900 kr. Det betyder, at en brugt bil fra 2022, skal der betales registreringsafgift af ved import, mens en helt ny og tilsvarende (uden tilvalg) ikke skal betale afgift. Dog har prisfaldene betydet, at alle elbiler er faldet i afgift – men kun med den procentdel, som en tilsvarende brugt elbil har tabt i pris. Reglerne i Danmark er komplicerede for brugte biler, og afhænger af 1. registreringsdato, tilvalg og ekstraudstyr, km-stand og prisen på tilsvarende biler i Danmark.
Reglerne betyder, at en hvid Tesla Model Y Long Range uden tilvalg fra september 2022, har en afgift på 18-20.000 kr., hvis den importeres brugt efter 6 måneder og kørt 6000 km. (i marts 2023). Den oprindelige nypris er ca. 545.000 kr. (inkl. anhængertræk). Hvis Tesla derimod i marts 2023 sælger en helt ny Tesla Model Y Long Range i hvid fra marts 2023, betaler Tesla 0 kr. i afgift, da nyprisen er ca. 430.000 kr.
Først når det er muligt at købe en brugt Tesla, som er indregistreret efter 13. januar 2023 som brugt i udlandet, vil man også i parallelimport kunne nyde godt af en lav registreringsafgift i de kommende år, dog stiger afgiften gradvist hvert år på brugte biler på grund af indfasningen. I 2024, flyttes loftet for 0 kr. i registreringsafgift fra ca. 448.000 kr. i dansk nypris, til ca. 430.000 kr.
Hvad kan betale sig at importere i 2023?
Generelt kan man sige om import af brugte elbiler, at jo lavere afgift som brugt, jo bedre kan det betale sig. I hvert fald indtil man kan skaffe de elbiler, som er registreret efter prisnedsættelserne, som brugte biler.
I andre bilmærker end Tesla, er der stadig besparelser at hente. Vi ser en potentiel besparelse i biler såsom BMW i4, Kia, Volkswagen, Skoda, og andre elbilsmærker.
Hvor stor besparelsen ved import er, afhænger ofte af den pris, som man kan skaffe bilen til på f.eks. det tyske marked. Her kan man overveje at alliere sig med vores tyske indkøbsrådgivere, som ofte kan forhandle sig frem til gode priser på det tyske marked. Du kan læse mere om dem her.
I 2022, var det ikke unormalt, at man kunne opnå besparelser ved import af en brugt elbil i størrelsesordenen 50-100.000 kr. Det er stadig muligt, men ofte er det lavere besparelser vi ser i 2023, og ofte er det en god ide at importere en bil, som der ikke findes så mange af på det danske marked. Eksempelvis biler med specielle konfigurationer eller biler, som der ikke findes mange af på det danske marked.
På fossile biler, er der ofte mindre besparelser at hente ved import, og her anbefaler vi, at man importerer en bil, som man har svært ved at finde på det danske marked. Det kunne f.eks. være, at man ønsker en bestemt udstyrs- og farvekonfiguration, eller at man ønsker en bestemt model med en motorstørrelse, som der ikke findes mange af i Danmark. På den måde kan man kombinere end besparelse med sin drømmebil.
Så hvad betyder det for mig?
Hvis det vigtigste for dig er at lave en god besparelse, kan et råd være at vente lidt (marts 2023) – vi forventer, at der dukker brugte biler op i løbet af 2023, som man kan få til lavere priser og lavere afgift.
Hvis du ønsker en elbil, kan det stadig godt betale sig at importere en i 2023 – men det afhænger af prisen på bilen samt afgiftens størrelse.
Vores gode råd til dig, som overvejer at importere en brugt bil i 2023:
- Få et overblik over det danske marked, inden du går i gang, så du kender priserne.
- Find din bil på f.eks. Mobile.de, eller kontakt QuickConsult.dk og find bilen.
- Få altid en forhåndsvurdering på registreringsafgiften inden du køber.
- Hvis det er en elbil, du vil importere, så gå efter elbiler, som har den lavest mulige nypris, og lavest muligt ekstraudstyr. Sådanne biler har lav eller ingen registreringsafgift. Så kan du spare mest muligt.
- Pres prisen – det er nu købers marked! Alle sælgere af brugte elbiler kan presses i pris, og det kan give dig gode besparelser at forhandle prisen med sælger.
- Husk at priserne også kan stige – det er svært at sige, hvornår et marked rammer bunden. Priserne er nu faldende, men de kan også begynde at stige igen. Hvis du vil købe og har et behov, så er en acceptabel besparelse på at importere en elbil fra udlandet ca. 20-30.000 kr.
- Hvis du venter til 2024 med at importere, vil afgiften stige på en elbil, da elbilsafgifterne indfases over tid.
Vi står altid til rådighed for gode råd og vejledning, hvis du overvejer at importere en bil fra udlandet.
Her er et par nyttige links
QuickConsult.dk – kan finde en bil til dig på det tyske marked, og kan hjælpe med kontakt med sælger, hjemtransport og indregistrering.
Forhåndsvurdering – Få en forhåndsvurdering af en elbil, inden du køber den i udlandet.
Hjemtransport – Bestil en hjemtransport, hvis du køber en elbil af en forhandler i Tyskland, Holland eller Belgien.