Kontakt os
Du er altid mere end velkommen til at kontakte os ved spørgsmål. Vi har samlet de oftest stillede spørgsmål herunder. Se om du kan finde svaret her inden du kontakter os.
Ofte stillede spørgsmål
Vi kan hjælpe med beregning af registreringsafgift på langt de fleste køretøjer. Vores vurderinger er bindende i 30 dage fra vores side. Du kan anmode om en afgiftsberegning nedenfor:
- Import (elbil)
- Import (benzin/diesel/plugin)
- Ophør af leasing
- Gul til hvid
- Klausuler og Taxa
- Veteran
- Eksport
- Nedvejning
Autocampere kan vi desværre ikke hjælpe med. Det er desværre kun Motorstyrelsen, der har tilladelse til at vurdere registreringsafgiften på autocampere, så vi må henvise til deres sagsbehandling i dette tilfælde.
Det kræver en dybdegående beregning at fortælle afgiften på et køretøj. Afgiftsberegningen består af en beregnet nypris og handelspris. Køretøjets nypris inkl. ekstraudstyr, på datoen for første indregistrering, danner grundlag for nyprisen. Handelsprisen beregnes ud fra udbudsprisen på lignende køretøjer i Danmark med evt. korrektioner for årgang, kilometerstand og udstyrsniveau. Afhængigt af drivmiddel kan du nedenfor finde tommelfingerregler for afgiftens størrelse:
Elbil
Alle rene elbiler med en dansk, historisk nypris under 435.000,- er afgiftsfrie. Hvis nyprisen er over 435.000,- skal der betales afgift af det overskydende beløb. Vi har udarbejdet en artikel, hvor du i mange tilfælde kan se hvad afgiften er på din elbil.
Plug-in hybrid
Der gives rabat på registreringsafgiften på plug-in hybrider, grundet batterifradrag, så længe at køretøjet udleder maksimalt 49 gram CO2/km efter WLTP. Afgiften vil typisk være omkring ⅓ af udbudsprisen i Danmark eller ½ af indkøbsprisen i Tyskland.
Benzin/Diesel
Der betales fuld afgift på benzin- og dieselkøretøjer, hvilket betyder at afgiften typisk er 40-60% af udbudsprisen på et lignende køretøj i Danmark eller 80-120% af indkøbsprisen i Tyskland.
Bemærk at der kun er tale om tommelfingerregler i ovenstående eksempler.
Det kan i langt de fleste tilfælde betale sig at importere en bil fra udlandet. Mange biler som udbydes til salg på det danske forhandlermarked er importerede køretøjer. Ved at importere bilen selv kan du spare penge. Tilmed kan du som privatperson nøjes med at betale moms i det pågældende EU-land. I Tyskland er momssatsen 19%. De største økonomiske besparelser ses i øjeblikket på elbiler. Den primære årsag til dette er at der omkring i Europa er store tilskud til elbiler.
Hvis du importerer et køretøj fra et andet EU-land vil fabriksgarantien følge med til Danmark ifølge EU-lovgivningen. Udover fabriksgarantien har du reklamationsret på dit køb i udlandet, men det kan være svært at gøre brug af den grundet den geografiske forskel. Bemærk at der kan være forskelle i lovgivningen fra land til land.
Du skal sikre dig at køretøjet er fyldt 6 måneder fra første registreringsdato og har kørt 6.000 kilometer ved færdiggørelse af aftale med sælger, og ved indregistrering i Danmark. Du kan dermed, som privatperson til eget brug, nøjes med at betale moms i det pågældende EU land. Såfremt at køretøjet ikke er fyldt 6 måneder eller har kørt 6.000 kilometer betegnes køretøjet som værende nyt iht. momslovens § 11, og der skal dermed betales 25% dansk moms (udover momsen i det pågældende EU-land).
Hvis køretøjet importeres fra et land udenfor EU skal der betales 10% told og dansk moms. Vi anbefaler brug af fortoldningsbutikken.dk til denne del af processen.
Du kan anmode om en afgiftsvurdering på en elbil eller en benzin/diesel/plugin, hvis dit ønskede køretøj lever op til ovenstående.
De danske forsikringsselskaber tilbyder typisk ikke kaskoforsikring på et køretøj, som ikke er indregistreret i Danmark. De tyske prøveplader er dækket af ansvar, men ikke kaskoforsikring. Du kan købe tyske prøveplader på et tysk motorkontor. Du skal medbringe de originale dokumenter på køretøjet, dit kørekort/pas, sygesikringskort, årsopgørelse fra SKAT, gyldig TÜV (syn), samt de tyske nummerplader, hvis køretøjet ikke er afmeldt i Tyskland. Prøvepladens gyldighed kan variere, men du må aldrig køre med gyldige, udenlandske prøveplader i Danmark mere end 7 dage efter udstedelsesdatoen. Du kan også få den tyske sælger til at hjælpe med at skaffe prøvepladerne.
Alternativt kan du indrejse på såkaldte sælgerplader, hvis du handler med en privatperson. Vi anbefaler, at læse vores guide til køb og import af bil.
Hvis du ikke vil tage chancen, tilbyder vi hjemtransportløsninger fra Tyskland, Sverige, Holland og Belgien.
Som udgangspunkt skal du altid have et COC dokument med til syn, når du importerer en bil til Danmark. Grunden til dette er, at der kun på COC dokumentet står alle tekniske data, typegodkendelsesnumre, vægttal, CO2-udledning m.m. Du kan enten få COC dokumentet udleveret af sælger, eller du kan købe det online via vores hjemmeside.
Benyt rabatkoden Quick10 og få €10 i rabat.
Man skal passe meget på med at bruge køretøjsvurderinger på Skat.dk som rettesnor. Vurderingerne er ikke nødvendigvis Skats egne vurderinger. Der er mere end 1.000 selvanmeldere i Danmark, herunder bilforhandlere og leasingselskaber, som har tilladelse til at anmelde registreringsafgifter i DMR. Det er værd at bemærke, at Skat ikke har godkendt disse vurderinger. Vi anbefaler at man altid får en forhåndsvurdering (elbil eller benzin/diesel/plugin) inden man endeligt beslutter sig for at importere et køretøj til Danmark. Vi har skrevet en artikel om problematikken omkring SKAT’s tidligere vurderinger.
Hvis du ikke har mod på at gøre al arbejdet selv ved at importere en bil fra udlandet, er der hjælp at hente. Du kan læse vores guide for at blive klogere omkring forløbet. Vi samarbejder med en række eksterne bilagenter, som kan hjælpe dig gennem hele processen fra A til Z, dvs. lige fra behovsafdækning, finde bilen, gennemgå dokumenter, og til at bilen står i Danmark.
Bilagenten assisterer dig fra start til slut, og har stort indblik og gode kontakter på det europæiske marked. Bilagenten kan blandt andet hjælpe dig med:
- at finde det rette køretøj med det ønskede udstyrsniveau.
- at sikre bilen er i den forventede stand.
- at indgå i prisforhandling med sælger.
- at gennemgå alle dokumenter.
- at få bilen fragtet til Danmark (evt. med levering på din bopæl).
Hvis du er bilforhandler eller anden virksomhed, som har brug for at få beregnet afgift på flere køretøjer om måneden, er der en række fordele ved at blive oprettet som branchekunde. Du kan finde mere information om produktet og oprette dig gratis som branchekunde.
Vi har selvanmelder status og er godkendt af SKAT og Motorstyrelsen siden 2012 til at fastsætte registreringsafgifter i motorregistret.
- Vi foretager en hurtig og præcis ekspedition og kan sørge for, at du kan få nummerplader på med det samme. Motorstyrelsens sagsbehandlingstid er 4-9 uger.
- Vores vurderinger er bindende, fra vores side, i 30 dage. Vurderingen er ikke bindende for dig.
- Vi håndterer din indbetaling som klientmidler, hvilket betyder at din indbetaling krone for krone betales til Motorstyrelsen.
- Vores arbejde kontrolleres af Motorstyrelsen. Får vi penge retur i en kontrol udbetaler vi differencen til dig. Får vi en efterregning betaler vi den.
- Vi har ingen risikotillæg eller skjulte gebyrer.
- Vi har et stort partnernetværk bestående af 97 synshaller i hele landet.
- Vi har en meget høj kundetilfredshed med 4,9 stjerner på Trustpilot.
Du er velkommen til at læse vores forretningsbetingelser for yderligere information.
Fandt du ikke det svar du søgte?
Så skal du være velkommen til at kontakte os. Så hjælper vi dig videre.
Vi er på telefonerne alle hverdage imellem kl. 8.00 og 16.00.