Ny registreringsafgift – hvordan skal du forholde dig som kunde?

Sådan skal du forholde dig, hvis du vil betale registreringsafgift.

Denne side vil blive løbende opdateret, når vi ved mere om brugte biler og registreringsafgiftsreformen. Følg med her på siden.

Danmark har fået en ny registreringsafgift. Partierne er d. 4. december 2020 blevet enige om et forlig, som ændrer grundlæggende på registreringsafgiften i Danmark.

Sådan skal du forholde dig, hvis du er kunde hos QuickImport i 2021:

  • Hvis du skal indregistrere en elbil, er afgifterne i SKATs systemer midlertidigt steget til 65% indfasning. Dette betyder, at visse elbiler er steget kraftigt i afgift. Dog har vi valgt at friholde vores kunder for regningen på de fleste af de “billige” elbiler. Derfor kan du fortsat indregistrere langt de fleste elbiler til 0 kr. i afgift gennem QuickImport. Vi betaler regningen til Motorstyrelsen for den forhøjede afgift, og får korrektionen retur på et senere tidspunkt.
  • Vi tester i øjeblikket på beregning af de “nye” afgifter. I øjeblikket kan vi svare på de fleste benzin- og dieselbiler, samt visse elbiler. Vi anbefaler, at du indsender din sag via forhåndsvurdering, og så skal vi gøre hvad vi kan for at beregne din sag efter de nye afgiftssatser.
  • Regeringen har lagt op til, at der vil blive en overgangsfase på ca. 6 måneder, hvor virksomheder som afregner registreringsafgift med Motorstyrelsen (såsom QuickImport) vil skulle betale ”den forkerte” afgift i motorregistret, og derefter betale det korrekte beløb til Motorstyrelsen som en efterregning i juni 2021 eller senere. Dette vil betyde, at vi hos QuickImport i en periode på seks måneder skal opkræve et andet beløb hos vores kunder, end det som motorregistret beregner, da det vil være forkert. Derfor vil vores beregninger vise den nye afgiftssats, som vi opkræver hos vores kunder.

Hvad indebærer den nye registreringsafgift konkret for forskellige biltyper:

  • Stort set alle benzin- og dieselbiler bliver lidt dyrere i registreringsafgift. Typisk stiger de fleste 5-10.000 kr. Enkelte modeller bliver billigere i mellemsegmentet.
  • Dyre elbiler (Porsche Taycan Turbo, Tesla Model S og Audi e-tron) bliver markant dyrere i registreringsafgift. Elbiler med nypriser på ca. 800.000 kr. stiger 40-60.000 kr. (uden ekstraudstyr -hvis bilen har meget ekstraudstyr, vil den stige endnu mere), og de dyreste elbiler (f.eks. Porsche Taycan Turbo) stiger med mere end 260.000 kr. (afhængig af ekstraudstyr).
  • Billige elbiler, som inden reformen var 0 kr., er fortsat 0 kr. i registreringsafgift – dog vil alle elbiler stige midlertidigt i afgift fra 1. januar 2021 og frem til 1 juni 2021, når loven træder i kraft.
  • Mellemklassen for elbiler, eksempelvis Tesla Model 3, står til at falde en smule i registreringsafgift, og flere af udgaverne vil blive afgiftsfri.
  • Plug-in hybrid biler: Nogle plug-in hybrid biler står til at falde i afgift (f.eks. Mitsubishi Outlander, Mercedes e-klasse plug-in hybrid) mens andre står til at stige lidt i afgift (f.eks. Ford Kuga Plug-in hybrid).
  • Varebiler står til stige i afgift, præcist hvor meget er endnu uklart
  • Veteranbiler står til at stige en anelse i afgift

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os, hvis du har spørgsmål til betaling af registreringsafgift.

Med venlig hilsen

Jens Peter Larsen

Direktør og værdifastsætter

mail@quickimport.dk