← Tilbage til menu
taneli-lahtinen-tG5TwCXg0bw-unsplash-800

Bilagent →

Jeg vil gerne have hjælp til at finde og importere min drømmebil.

Hjemtransport

Hjemtransport →

Skal vi transportere din drømmebil til Danmark?

coc

COC-dokument →

Jeg vil gerne bestille et COC-dokument på min bil.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
taneli-lahtinen-tG5TwCXg0bw-unsplash-1980

All inclusive →

Vi finder og importerer din drømmebil fra udlandet. Se mere og bestil her.

price

Priser →

Se vores priser, og få et overblik over indholdet i de enkelte produkter.

tjekliste

Proces →

Se processen fra bestilling af All Inclusive til bilen står i din indkørsel.

office2

Indkøbsspecialister →

Vi hjælper danskere med at finde, købe og importere drømmebilen nemt og sikkert.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu

Udvalgte artikler

Vi har samlet erfaringer fra vores medarbejdere, partnere samt kunder. Det er blevet til denne guide, til dig som selv vil købe og hente en bil i Tyskland.
Går du med tanker om at importere en elbil, men er i tvivl om hvad afgiften er på din drømmebil? Vi kan hjælpe dig rigtig godt på vej med at finde svaret.
Vi giver dig her en gennemgang af, hvordan du importerer en bil fra Tyskland i fem nemme trin.
Den nye registreringsafgift i Danmark fra 2021 er baseret på bilens CO2-udledning. Hvad betyder det for dig? Læs mere her.
Hvis du vil købe en fabriksny bil i udlandet, skal du betale moms og afgift på bilen. Her kan du læse, hvordan du skal gøre og hvad det koster. Bemærk, at artiklen mest handler om elbiler, da det er her man kan spare penge på at importere fabriksnye biler.
← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
quickimport

Om os →

Læs mere om QuickImport og hvad det er vi kan gøre for dig.

synshaller

Synshaller →

Her kan du finde alle vores partner synshaller.

kontakt-os

Kontakt os →

Har du brug for hjælp? Så hjælper vi gerne.

← Tilbage til menu

COC-dokument er ikke (altid) længere nødvendigt ved import af elbil i 2025

CoC-dokument på et skrivebord

Hvad er et COC-dokument?

COC-dokument står for “Certificate of Conformity” og er et teknisk dokument, som bilfabrikanten udsteder, når bilen produceres. COC-dokumentet er en erklæring fra bilproducenten om, at køretøjet overholder myndighedernes krav. Dokumentet indeholder en lang række data, såsom typegodkendelsesnumre, vægttal, co2-udledning, største effekt og andre vigtige data. Det er et originalt dokument med vandmærke, som udstedes, når bilen bliver produceret.

Skal jeg altid have COC-dokument med til toldsyn?

Ved import af elbil, har det indtil 2025 været meget vigtigt at have et COC-dokument med, når en elbil skal toldsynes i Danmark i forbindelse med import. Grunden til dette har været, at man fik fradrag for batterikapacitet, når alle tekniske data blev tastet korrekt i motorregistret (rækkevidde for batteri og elektrisk forbrug).

Den 1. januar 2025, blev det såkaldte batterikapacitetsfradrag udfaset.
Alle elbiler bliver nu kun beregnet ud fra ét teknisk parameter, nemlig CO2-udledning (som altid er 0 på elbiler).

Det betyder, at det ikke længere er vigtigt at få COC-dokumentet med, når du skal til toldsyn i Danmark, hvis du har data nok til at gennemføre toldsyn uden coc-dokument. Vi anbefaler stadig at få det med, hvis det er muligt, da dit toldsyn bliver så korrekt som muligt. Men hvis COC-dokumentet ikke forefindes, kan du fra nogle EU-lande gennemføre import af en elbil uden at have COC-dokumentet, blot ved at have udenlandsk registreringsattest del 1 og del 2, fra et andet EU-land.

Hvis bilen kommer fra Tyskland, Belgien, Frankrig eller Italien, mangler der som regel “største effekt” på de udenlandske registreringsattester. I disse lande, er der kun angivet kontinuerlig effekt, altså den effekt, som motoren kan yde i uafbrudt mindst 30 minutter. Er der ikke angivet “største effekt” (og kaldes “Maximum Power”) på den udenlandske registreringsattest, så skal du have supplerende dokumentation fra fabrikanten om bilens største effekt.
Derfor anbefaler vi stadig, at du sørger for COC dokument, hvis bilen kommer fra Tyskland, Belgien, Frankrig eller Italien, eller hvis “største effekt” ikke fremgår af udenlandsk registreringsattest fra et andet EU-land. Man kan også dokumentere største effekt ved at få en erklæring eller dokumentation fra importøren eller dennes repræsentant (det vil sige en forhandler af det pågældende bilmærke).

COC-dokumenter kan være dyre og besværlige at fremskaffe, hvis ikke de medfølger med en elbil fra et andet land.

Hvor står det henne, at elbiler altid skal noteres med 0 gram CO2-udslip til toldsyn?

Reglen om at elbiler altid skal synes til at udlede 0 gram CO2, står i Færdselsstyrelsens meddelelse nr. 2039, side 6: […] ”For elbiler indsættes dog altid værdien ”0” for CO2-udslip (uanset eventuelt manglende måleværdier for elforbrug)”.
Det vil sige, at du godt må tage til toldsyn med en elbil uden at have COC-dokument med, og synsmanden skal notere, at bilen udleder 0 gram CO2.

Hvor står det henne i lovgivningen, at jeg ikke længere behøver COC-dokument på elbiler?

I Vejledning om syn af køretøjer s. 847 står der at felterne for tekniske data ikke skal udfyldes, hvis der ikke foreligger COC dokument. Det samme står i meddelelse nr. 2039 side 18.

Hvis du tager til toldsyn med en elbil uden COC-dokument, kan du henvise til disse regler, hvis synsmanden ikke vil syne elbilen uden COC-dokument. Dog skal største effekt kunne dokumenteres, og der må ikke mangle grundlæggende oplysninger om bilen.

Er det nødvendigt med COC-dokument for at få den lave registreringsafgift på elbil?

Nej, ikke længere. Dette skyldes, at der ikke længere er fradrag for batterikapacitet på elbiler. Fradraget blev afskaffet den 1. januar 2025. Nu er det kun vigtigt, at elbilen bliver toldsynet med 0 i CO2-udledning.

Er det nødvendigt at have et COC-dokument på en plug-in hybrid bil?

Ja – skal du importere en plug-in hybrid bil, skal du stadig have COC-dokument, når du skal toldsyne en plug-in hybrid fra udlandet. Dette skyldes, at en plug-in hybrid udleder mere end 0 gram CO2, og samtidig er det meget vigtigt, at plug-in hybrid udleder maksimalt 49 gram CO2 efter WLTP. Du kan se CO2-udledning på COC-dokumentets punkt 49.4.


Er det nødvendigt at have et COC-dokument på en diesel eller benzin-bil?

Ja – skal du importere en benzin- eller dieselbil fra udlandet, er det stadig vigtigt at du har et COC-dokument med til toldsyn. Du får nemlig fradrag for co2-udledning, og det skal altid tastes korrekt.

Har du brug for et COC dokument, kan det bestilles her.
Har du brug for en afgiftsvurdering af en elbil, kan den bestilles her.
Du kan bestille vurdering af registreringsafgift på alle andre køretøjer her.

QuickImport kan hjælpe dig med import af bil og betaling af registreringsafgift. Du kan få nummerplader på straks efter toldsyn. Det er nemt og enkelt. Vi har hjulpet mange tusinde danskere med import af biler siden 2012. Vi har over 100 danske partner-synshaller, hvor du nemt og enkelt kan få toldsynet din bil. Vi kan sørge for, at du får danske nummerplader på bilen straks efter toldsyn. Vi kan også hjælpe med mange andre ting indenfor import og afgiftsberegninger – se mere her.

Picture of Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen

Jens Peter Larsen er direktør og værdifastsætter med over 12 års erfaring. Peter kan kontaktes på mail@quickimport.dk

Flere blogposter

Import af bil og MC
Jens Peter Larsen

Betal afgift på fabriksny bil – sådan gør du.

Hvis du vil købe en fabriksny bil i udlandet, skal du betale moms og afgift på bilen. Her kan du læse, hvordan du skal gøre og hvad det koster. Bemærk, at artiklen mest handler om elbiler, da det er her man kan spare penge på at importere fabriksnye biler.

Læs mere »