Tesla har nedsat priserne for nye Tesla Model Y og Tesla Model 3 med 20-30%. Markante prisfald, som på nye Teslaer medfører, at afgifterne falder markant.
Men hvordan påvirker disse markante prisfald afgiften på brugte Teslaer, hvis man vil importere en fra et andet EU-land?
Umiddelbart ville man være tilbøjelig til at få den tanke, at når afgiften er 0 kr. i en ny Model Y Long Range efter d. 13. januar 2023 (i hvid farve uden tilvalg), så må den også være 0 kr i en brugt?
Men det er desværre ikke tilfældet – først på den lange bane.
For at forstå årsagen, skal vi lige runde hvordan man i Danmark beregner afgiften på en brugt bil ved import.
Beregningen af registreringsafgiften som brugt, tager altid udgangspunkt i den nypris, som var gældende da køretøjet blev registreret 1. gang, og prisen skal være med ekstraudstyr.
Dernæst finder man den aktuelle brugtpris, og ud fra disse to tal (Nypris og Handelspris), kan man udregne hvor mange procent, køretøjet har tabt i værdi.
Eksempel:
Hvis køretøjets historiske nypris er 600.000 kr., er afgiften ca. 57.000 kr. for en elbil. Nu falder handelsprisen, da køretøjet er brugt, og handelsprisen er nu 540.000 kr. Dermed har bilen tabt 10% af sin værdi, og taber derfor også 10% af den oprindelige registreringsafgift. Registreringsafgiften i dette tilfælde som brugt er derfor 57.000 kr. minus 10% = 51.300 kr.
Nu sætter Tesla så nyprisen markant ned på helt nye Teslaer. Hvad sker der med vores eksempel?
Nyprisen vil være den samme, da bilen er over 6 måneder gammel, og nyprisen derfor er ”mejslet i sten”. Men handelsprisen falder – den er nu ikke længere 540.000 kr, men derimod 480.000 kr. I stedet for et værditab på 10%, har bilen nu tabt 20%. Registreringsafgiften er derfor ikke 51.300 kr., men 45.600 kr.
Således har det en stor betydning om hvilken nypris der var gældende, da køretøjet blev registreret første gang. Hvis man vil have maksimalt ud af Teslas nylige prisnedsættelse, skal man vente med at importere en Tesla til 6 måneder efter, at Tesla nedsatte nyprisen, og finde en bil, som er registreret efter fredag d. 13. januar 2023. En sådan bil vil have den lavest mulige afgift, i nogle tilfælde helt afgiftsfri.
Hvor meget afgiften falder på brugte Teslaer registreret inden d. 13. januar 2023, afhænger af det danske brugtvognsmarked. Jo mere priserne falder på brugte, jo lavere vil afgiften ved import blive. Vi vurderer, at prisfaldene vil resultere i en 10-25% lavere registreringsafgift, afhængig af model og årgang.
Om faldene så spreder sig til andre mærker og modeller, vil tiden vise.
QuickImport.dk kan rådgive dig i dit elbilskøb, og vi hjælper gerne med spørgsmål.