Hvad er registreringsafgiften ved import af en brugt elbil eller plugin-hybridbil?
QuickImport ApS er en af Danmarks største private virksomheder indenfor hjælp til import af brugte biler. Vi har tilladelse af SKAT til at fastsætte og opkræve registreringsafgift.
Vi bliver ofte spurgt, om det efter de nye afgiftsregler kan betale sig at hente en brugt elbil eller en brugt hybridbil hjem fra Tyskland, og svaret er at det kan det i mange tilfælde.
Afgifterne på elbiler og hybridbiler er faldet markant i 2017, hvor politikerne er blevet enige om følgende ændringer:
- Den såkaldte indfasning af registreringsafgiften er rullet tilbage til 2016-niveau, hvilket betyder, at man kun betaler 20% i registeringsafgift i forhold til den ”fulde” registreringsafgift. Dette vil have effekt i 2017-2019, hvorefter afgiften stiger gradvist.
- Derudover har man indført et batterikapacitet-fradrag, som er 1700 kroner. pr. Kwt. batterikapacitet i den afgiftspligtige værdi (den værdi, som man beregner registreringsafgiften ud fra). Dog kan man højst få fradrag op til 45 Kwt.
Afgift ved import af brugte elbiler – eksempelvis E-up! og Tesla
De nye regler betyder en markant sænkning af registreringsafgiften på både elbiler og hybridbiler, og også på brugte biler er der en stor effekt. Det betyder at adskillige af de mindre el-biler (som f.eks. E-up!), igen kan importeres til en afgift i nærheden af 0 kr når de er 2-4 år gamle.
Derudover er lempelsen af afgift på f.eks. Tesla model S og model X også markante, da disse biler har en høj batterikapacitet. Alene lempelsen i fradraget for batterikapaciteten på en model X er i nærheden af 100.000 kr. for en ny bil, og hertil kommer tilbagerulningen af afgiftssatsen til 20%.
Afgift ved import af brugte hybridbiler – eksempelvis Golf GTE og BMW i3 REX
Hvad angår hybridbiler, har det i en periode efter afgiftsstigningen slet ikke kunnet betale sig at importere en plugin-hybridbil. Nu tyder det på, at det igen er meget attraktivt at hente eksempelvis brugte BMW i3 REX til Danmark. Vores beregninger viser, at både BMW i3 og BMW i3 REX falder drastisk i registreringsafgift efter de nye regler, og at der pt. (juli 2017) er rigtig mange penge at spare på selv at finde en brugt i Tyskland.
Grunden til dette er, at hybridbiler også har fået batterikapacitet-fradraget. Nogle hybrid-biler har en meget lille batterikapacitet – f.eks. har en Volkswagen Golf GTE 1,4TSI en batterikapacitet på ca. 5,7 (hvilket giver et relativt lille nedslag i registreringsafgiften), mens en BMW i3 REX 94Ah har en batterikapacitet på 27,48, som giver et nedslag i registreringsafgiften. Dette gør BMW i3 REX (både 60 og 94Ah) til vindere efter de nye regler, da afgifterne er faldet markant.
Vi anbefaler altid, at du søger en bindende forhåndsvurdering på www.quickimport.dk inden du giver dig i kast med at hente din egen elbil eller hybridbil – vi kan give dig et præcist svar på registreringsafgiften på den (brugte) bil, som du overvejer at importere – det gælder både elbiler og plugin-hybridbiler.