Nye regler for miljøzoner i de store byer, som træder i kraft fra 1. juli 2020, betyder at varebiler uden partikelfilter, som er registreret tidligere end 1. januar 2007, ikke længere må køre ind i København, Frederiksberg, Århus, Odense og København. I 2022 udvides forbuddet til at omfatte varebiler, som er registreret inden 2012 og som ikke har partikelfilter, og i 2025 vil forbuddet omfatte varebiler registreret inden 2016, og som ikke har partikelfilter.
Mange danskere har små varebiler, som er nedvejet efter de gamle regler, og som derfor i praksis anvendes som personbiler uden bagsæder. Dette skyldes, at vægtafgiften er meget lav på nedvejede varebiler fra før 24. april 2007.
Men skal jeg så skille mig af med min gamle varebil?
Ikke nødvendigvis. Reglerne omfatter nemlig ikke personbiler, og grundet det danske afgiftssystem, som er værdibaseret i forhold til en bils brugtværdi, kan det vise sig at være billigt at ændre bilens registrering til en personbil. Personbiler må gerne fortsat køre ind i miljøzonerne.
Mange varebiler fra 00’erne koster under 10.000 kr. i registreringsafgift at omregistrere til personbil. Derfor kan det være en god løsning, hvis du er glad for din bil, og ikke ønsker at udskifte den.
Vi ser mange beregninger, hvor registreringsafgiften ved omregistrering til personbil er helt nede på få tusinde kroner. Dette skyldes, at værdien for personbilen på markedet for meget brugte biler er lav, og når man omregistrerer fra varebil til personbil, få man fratrukket den afgift, som ligger i varebilen. Derfor kan det være en meget billig løsning.
Sådan gør du for at beholde bilen og køre ind i byerne efter 1. juli.
For at få en beregning af hvor meget det koster at omregistrere netop din varebil til personbil, kan QuickImport.dk hjælpe dig. Du kan bestille en forhåndsvurdering og vejledning her, og du kan gennemføre hele sagen via QuickImport.dk uden ventetid, så du får hvide nummerplader på med det samme efter et besøg i synshallen.
Læs mere her: