Guide til køb af bil i Sverige og Norge

Guiden er til dig, der vil importere et køretøj fra Sverige eller Norge. Guiden er baseret på Quickimports erfaringer fra egne medarbejdere, og tilbagemeldinger og erfaringer fra de mange tusinde kunder, som Quickimport har hjulet med at importere køretøjer.
Guiden indeholder gode råd om det generelle køb og den generelle import – alle køb af biler er individuelle, og vi tager forbehold for at der kan opstå uforudsete problemstillinger undervejs.

Find dit køretøj

Både Sverige og Norge har et større marked for brugte biler og motorcykler end i Danmark. I øjeblikket (oktober 2018) er det særligt valutakursen, der gør det interessant at importere bil eller motorcykel. Dertil har Norge i særdeleshed et stort marked for EL-biler. Selv om Sverige og Norge må betegnes som havende et koldere klima end Danmark saltes der generelt mindre, og man må derfor formode at bilerne ofte er i bedre stand (i forhold til fx rust) end tilsvarende biler i Danmark.
I Sverige og Norge, vil der altså grundet markedernes størrelser være bedre muligheder for at finde en god brugt bil i fin stand, i den rigtige farve, med det rigtige udstyr og til en fornuftig pris.

I din søgning efter køretøjet er der forskellige hjemmesider du kan anvende.

Svenske:

  • www.autouncle.se – et dansk udviklet website, som QuickImport i øvrigt samarbejder med. Her kan du også se om prisen på den Svenske bil er fornuftig i forhold til markedet.
  • www.blocket.se – en af de mest brugte hjemme sider for køb af brugt bil i Sverige.
  • bilweb.se – Sloganet er ’De bedste biler’. Her kan du til og med sammenligne biler og annoncer.
  • www.bytbil.com

Norske:

  • bilnorge.no – BilNorge svarer nok best til Bilbasen.
  • www.finn.no – ækvivalenten til DBA bare meget større og bedre – den side som klart flest anvender i Norge.

Hvis der i annoncen er vist et billede af bilens nummerplade kan du med fordel gå ind på det Svenske motorregister eller Norske motorregister og slå køretøjet op og finde oplysninger om køretøjet.

Når du har fundet dit køretøj, anbefaler vi altid at du starter med en forhåndsvurdering af registreringsafgiften, inden du forsætter importprocessen. På den måde får du et overblik over totaløkonomien, inden du bruger for mange ressourcer på dit projekt. Du kan bestille en forhåndsvurdering her: Bestil forhåndsvurdering. Den koster 399 og er gældende i 30 dage.

Den indledende kontakt til sælger

Du har fundet bilen eller motorcyklen, og måske har du allerede fået en forhåndsvurdering af registreringsafgiften fra Quickimport.
Vi foreslår, at du som noget af det første ringer til sælger og tager en snak om køretøjet. Hør om der er et gyldigt syn af køretøjet, og om han er til at forhandle med ift. pris. Bed sælger om at sende billeder af den originale registreringsattest – både del 1 og del 2. På den måde ved du, at de findes. Find ud af om sælgeren også er bilens ejer, hvem der har registreret den, og om der er betalt skat og afgifter i bilen. I Sverige kan du gøre dette via Transportstyrelsens telefonsvarertjeneste: +46 771 14 15 16.
I Norge har sælger oplysningspligt om køretøjets tilstand, og om der evt. skulle være gæld i bilen.
Dertil kan det være en god idé at anmode sælger om en synsrapport eller en brugtvognsattest på køretøjet. Dette kan gøres via Dekrai Sverige (Besiktningsrapport) eller NAF i Norge (NAF-Test / EU-kontrol).

Generelt kan det være en god ide at bede om at få tilsendt en købskontrakt på den pris sælgeren i første omgang har indvilget i. Det binder dig ikke på nogen måde, så længe du ikke har skrevet under, men i praksis, er der en del sælgere, som ”reserverer” køretøjet, så det ikke bliver solgt, mens du venter på en brugtvognsattest, eller mens du er på vej op for at gennemføre købet. Hvis køretøjet ikke lever helt op til dine forventninger, kan du altid fortsætte forhandlingen, når du har set køretøjet eller modtaget en brugtvognsattest.
Du kan risikere at møde en bil, som slet ikke er den bil, som annoncen viste, eller som mangler papirer. Det kan være den er i væsentligt dårligere stand, end du forventede. Det kan også være, at den har været skadet. Oplever du dette, så lad være med at købe den. Vend dig om, og tag tilbage til Danmark.
Det kan vise sig at være en rigtig dårlig beslutning, hvis man køber en ringe bil, fordi man ikke vil komme tomhændet hjem. En god ide for at undgå denne situation er at finde en ”plan B”, inden man tager afsted – lokaliser en lignende bil hos en anden forhandler i samme område, så du har et alternativ, hvis den bil, du besigtiger, ikke er god nok.

Tjek af bil i Sverige og Norge

Når du ankommer til sælger og skal se/tjekke bilen for fejl og mangler, skal du give dig god tid. Husk også at få kigget grundigt på papirerne, før du betaler.

Du kan evt. bruge følgende liste:

  • Tjek registreringsattesten på bilen. ”Del 1” og ”Del 2” skal altid være til stede i original stand, aldrig i fotokopier. Der må ikke mangle den ene del af registreringsattesten, da du i så fald får problemer med at indregistrere i Danmark, og da det kan betyde, at der måske er restgæld i bilen. Du kan også komme ud for at der på papirerne kan mangle data såsom brændstofforbrug, egenvægt og EU-typegodkendelsesnummer, hvilket kan betyde merudgifter for dig i form af krav om køb af dataerklæring i Danmark.
  • Tjek at stelnummer på papirerne stemmer overens med stelnummer på bilen.
  • Tjek servicebog og servicehistorik – ser det realistisk ud, og kan sælger dokumentere kilometerstanden? Der kan være spolet på kilometerstanden, så vær særlig opmærksom her.
  • Tjek stand på bilen. Passer niveauet af slitage på sæder, gearknop, rat og diverse knapper (tjek især førersæde) med kilometerstand og alder
  • Tjek alle ”felter” i lakken, kig på én skærm/dør/panel ad gangen. Kig efter ridser/buler. Kig efter ”appelsinhud” og farveforskelle i lakken. Dette kan være tegn på at bilen har haft tidligere skader, som er blevet udbedret.
  • Kig på om motorhjelm og skærme ”flugter” med hinanden. Åbn alle døre og tjek at de åbner uden modstand. Åben bagagerum og løft bunden og tjek svejsningerne og tjek for rust.
  • Tjek forrude for stenslag og revner.
  • Tag en køretur. Hold øje med kontrollamper der lyser. Lyt til motor og gearkasse efter mislyde. Tjek bremser

Betaling til forhandler/sælger i Sverige og Norge

Det mest normale i bilbranchen er at betale kontant, men det kan være en udfordring for mange at medbringe større beløb i kontanter (Bemærk: Hvis man udrejser med ca. 75.000,- skal det meddeles til SKAT. Læs mere her). Hvis du ikke kan lide denne løsning, kan du også betale via bankoverførsel med IBAN (international overførsel), men husk at en sådan overførsel kan tage flere bankdage, og denne løsning kan derfor oftest kun bruges, hvis du betaler inden afhentning, eller hvis du bruger en virksomhed i Danmark til at hente bilen hjem for dig.
QuickImport anbefaler aldrig at overføre penge til private, som du ikke kender eller har tillid til. Hvis du overfører penge, så vær meget forsigtig.

Afhentning af bil og hjemtransport

Hvis du selv skal hente og køre bilen hjem til Danmark, kan du med fordel bruge landets eksportplader/midlertidige plader. Sådanne midlertidige nummerplader købes ofte pr. døgn (dog max 5 dage), og så må du lovligt køre til Danmark på nummerpladerne og til fx toldsyn. Ofte kan man få sælger til at hjælpe med at skaffe plader til hjemturen, så tag altid en snak med sælger om hvordan processen kan forløbe bedst muligt for begge parter.

Bemærk: Man må ikke køre fra hverken Sverige eller Norge til Danmark med danske prøvemærker købt hos Motorstyrelsen og husk at anmelde køretøjet til Motorstyrelsen når du indrejser til Danmark.

At hente bil i Norge

For at køre bilen hjem fra Norge til Danmark skal du anskaffe, som det hedder på Norsk, et ’Prøveskilt’ eller som de også kalder det ’dagsprøvekjennemerker’. De kan købes på Trafikstationer rundt om i Norge. Denne Oversigt viser hvor. De fleste trafikstationer har åbent i tidsrummet 08.00-15.15 og det koster 310 NKr. pr. dag. På trafikstationen skal du, ifølge det norske Vegvesen, oplyse følgende:

  • CPR-nr. og legitimation
  • Registreringsnummer eller stelnummer
  • Formål
  • Kørestrækning
  • Varighed

Du får altså et Norsk prøveskilt der gælder til den strækning og til den varighed som du skal anvende dem. Det betyder at du, med mindre at du kører direkte til toldsyn og får indregistreret bilen på danske plader, skal have fat i danske prøvemærker, når du skal køre fra dit hjem til reparation eller til toldsyn. Og husk at få både “del 1” og “del 2” af den originale registreringsattest med.
Du kan evt. læse om eksport af Norsk køretøj her.
og norske prøveskilte her.

At hente bil i Sverige

I Sverige er tingene lidt anderledes end i fx Norge eller Tyskland. Vi oplever nemlig i stigende grad, ved eksport/import af køretøjer fra Sverige, at man får lov til at køre på sælgers plader hjem til Danmark. Altså med sælges forsikring. Vi anbefaler kraftigt, at dette er aftalt, inden du kører op og besigtiger køretøjet og evt. køber det. Hvis du og sælger bliver enige, skal sælger formentlig have en kopi af den originale registreringsattest “del 2”, og så skal denne blanket udfyldes.
Når ovenstående mulighed anvendes, er der nogle ting, som skal afklares og aftales – helst skriftligt, så der ikke er nogen tvivl. Blandt andet om det er dig, der skal sende nummerplader og bevis for udførsel til sælges adresse eller direkte til Transportstyrelsen. Normalt er det sælger, der skal sende blanket om afmelding, bevis for udførsel og svenske nummerplader ind til Transportstyrelsen. Men hvis du får den udfyldte blanket med, kan du godt sende alle tingene samlet til Transportstyrelsens adresse: Transportstyrelsen, 701 81 Öerebro. Husk at aftale hvilken type af bevis/handling der giver mest mening for sælger og dig, og husk at få både del 1 og del 2 af den originale registreringsattest med i bilen og hjem til Danmark.

I tilfælde af at sælger ikke vil lade dig køre på de Svenske plader, skal der ansøges om ’tillfällig registrering’ – altså midlertidige plader. Dette kan gøres sammen med sælger via denne blanket. Ulempen er, at det tager mellem 7-14 dage at få en godkendelse. Kræv derfor, at sælger får lavet midlertidig registrering/midlertidige nummerplader, og at du har ret til at sige nej til at købe køretøjet, hvis det ikke lever op til forventningerne – dette skal du selvfølgelig have på skrift. Grunden til at dette er vigtigt er, at når der søges om ’tillfällig registrering’ i forbindelse med eksport i Sverige, så skal køretøjet være eksporteret inden for 1 måned, og hvis ikke du ikke betinger dig af at du må sige nej til et evt. køb ’hænger du på den’.

Hvis du ikke vil/kan hente bilen selv

Du kan også få en autotransportør til at hente køretøjet for dig. Det koster typisk mellem 3.000 og 7.000 kroner alt efter hvor køretøjet befinder sig, men det tager op til 14 dage fra du har afgivet bestillingen til bilen ankommer. Hvis du bruger en autotransportør, skal du købe danske prøvemærker, så du kan køre til Toldsyn.
Tip: Hvis du anvender en autotransportør, kan du aftale med en synshal der har faste prøveskilte, at bilen leveres hos synshallen. På den måde slipper du helt for prøvemærker såfremt bilen går igennem toldsynet. Det er ikke alle synshaller, der har fast prøveskilte, og denne løsning kræver forudgående aftale med synshallen.

Typegodkendelse, Data-erklæring og COC-dokument

Når du køber bil i udlandet, skal den kunne godkendes til syn og toldsyn i Danmark. De fleste biler fra andre EU-lande med nyere EU-registreringsattester kan godkendes, uden at det er nødvendigt at skaffe yderligere dokumentation.
Det som du skal kigge efter, er et såkaldt EU-typegodkendelsesnummer på den udenlandske registreringsattest. Nummeret henviser nemlig til den model, som der er tale om, og derfor vil synshallen kunne udfylde al teknisk data i det danske motorregister under et toldsyn.
Hvis der er tale om en ældre attest, eller hvis der mangler EU-typegodkendelsesnummer, vægttal eller andet, kan det være nødvendigt at fremskaffe en data-erklæring, og/eller køre til vejning med bilen.

Synshallerne i Danmark er de seneste par år blevet pålagt flere retningslinjer og flere regler. Fx skal både del 1 og del 2 af den originale registreringsattest være til stede før en indregistrering af køretøjet finder sted. Derudover skal der i de fleste tilfælde være et EU-typegodkendelsesnummer på registreringsattesten og følge et COC-dokument (EU-overensstemmelsesattest) med, som beskriver alle bilens tekniske data.
Hvis ikke bilen har et COC-dokument kan man i de fleste tilfælde få lavet en data-erklæring der beskriver det samme som COC-dokumentet. En data-erklæring skal udfyldes af køretøjsfabrikanten eller repræsentanter her for, dvs., en officiel importør af køretøjsmærket eller hos en autoriseret prøvningsinstans. En prøvningsinstans kan fx være virksomheden Databoksen.
Hvis du er i tvivl, så kontakt din lokale synsmand og vis ham dokumenterne, så vil han kunne svare på, om der mangler dokumentation for at kunne godkende og oprette bilen i det danske motorregister.

Toldsyn i DK og registreringsafgift

Når du er kommet til Danmark, skal du køre bilen til toldsyn i en synshal. Vi anbefaler, at du bruger en QuickImport partner-synshal. En partner-synshal ved præcis hvad der skal ske, og de er vant til at toldsyne biler ved import.
Når bilen er toldsynet, skal du sende sagen ind til QuickImport her. Dette kan du gøre direkte fra synshallen.
Hvis du har fået en forhåndsvurdering, kan du blive stående i synshallen, mens QuickImport beregner den endelige afgift. Herefter modtager du en mail med indbetalingsoplysninger, og du kan igangsætte en straksoverførsel. Så snart betalingen er registreret, vil synsmanden hjælpe dig med at indregistrere bilen på danske nummerplader.

Bemærk: Hvis køretøjet sidst har været registreret i et ikke EU/EØS-land, skal du til et motorkontor for at hente nummerplader. Find dem her.
Du er nu ejer af en importeret bil eller motorcykel!

Nordisk køretøjs Parlør

DanskSvenskNorsk
Køretøj/bil/motorcykelFordon/bil/motorcykelKjøretøy/bil/motorsykkel
BrugtBegagnatBrukt
NummerpladerRegistreringsskyltarBilskilt
Midlertidig registreringTillfällig registreringMidlertidig registrering
RegistreringsattestRegistreringsbevisRegistreringsbevis
SynsrapportBesigtningsrapportEU-kontrol