Kan man spare penge på selv at importere en fabriksny elbil i 2025?
Ja, europæiske bilproducenter skal overholde deres CO2-kvoter. Det tvinger dem til at overproducere elbiler, som de har svært ved at sælge. I Danmark er efterspørgslen efter elbiler stor, og derfor sælges mange ny-producerede elbiler til Danmark.
I 2025 er der en situation, hvor visse elbiler kan være billigere at købe som fabriksnye end som brugte. Det drejer sig ofte om lidt dyrere modeller, f.eks. Mercedes og BMW.
Hvis du køber en fabriksny – eller næsten ny – elbil i et andet EU-land, er der regler, som skal overholdes.
Moms skal betales i Danmark på en fabriksny elbil
En fabriksny bil efter momslovens §11 er en bil, som enten er under 6 måneder eller har kørt mindre end 6.000 km. Når du køber sådan en bil som privatperson, skal du betale moms i Danmark 25%. Derfor er det vigtigt, at du kan få momsen retur i det EU-land, hvor du køber bilen. Ofte skal man betale hele beløbet til f.eks. tysk sælger, og så får man den tyske moms tilbage, når man fremsender dokumentation til sælger for at køretøjet er registreret i Danmark. Spørg den udenlandske sælger inden du køber, så du har en klar aftale om at du kan købe netto ekskl. moms, eller du kan få den udenlandske moms retur. Køb aldrig en ny bil i udlandet, hvor momsen ikke kan udredes – f.eks. fra en privatperson i udlandet. Så vil du skulle betale moms to gange.
At betale dansk moms er ikke kompliceret – man skal blot udfylde blanket 31.036 hos Skat og herefter benytte FI-kortnummeret på blanketten til at betale momsen direkte til Skattestyrelsen. Dette skal gøres senest 14 dage efter indførsel til Danmark.
Registreringsafgift på fabriksny elbil
Når du køber en fabriksny elbil i et andet EU-land, kan der være to måder at beregne registreringsafgift på. Det kommer helt an på, hvor meget bilen har kørt til toldsyn i Danmark. Der kan være ret stor forskel på afgiften som hhv. ny bil og brugt bil. Og det er ikke unormalt, at afgiften på nyere, dyrere elbiler kan stige, når en bil bliver brugt. Så hvis du køber en fabriksny elbil kørt under 2.000 km. i udlandet, så er det vigtigt, at du ikke selv kører den hjem. Bilen må IKKE have passeret 2.000 km. til selve toldsynet.
Kørt under 2.000 km.
Hvis en bil på tidspunktet for toldsyn har kørt mindre end 2.000 km., bliver den betragtet som fabriksny i forhold til registreringsafgiftsloven. En fabriksny elbil skal afgiftsberigtiges ud fra den bruttoafgiftspligtige værdi. Den bruttoafgiftspligtige værdi beregnes ud fra købspris + 25% dansk moms + minimum 9% avance. Hvis den samlede bruttoafgiftspligtige værdi overstiger ca. 419.000 kr. i en fabriksny elbil ved import i 2025, skal der betales afgift.
Eksempel 1 (fabriksny afgiftsfri elbil):
Du køber en ny elbil kørt 0 km. i udlandet. Den koster 300.000 kr. ekskl. moms.
Pris med moms i Danmark bliver: 300.000 kr. + 25% dansk moms = 375.000 kr.
Den bruttoafgiftspligtige værdi finder man ved at tillægge (mindst) 9% i avance: 375.000 + 9% = 408.750 kr.
Registreringsafgiften ved import i 2025 bliver 0 kr.
Eksempel 2 (fabriksny elbil med afgift):
Du køber en ny elbil kørt 0 km. i udlandet. Den koster 400.000 kr. ekskl. moms.
Pris med moms i Danmark bliver: 400.000 kr. + 25% dansk moms = 500.000 kr.
Den bruttoafgiftspligtige værdi finder man ved at tillægge (mindst) 9% i avance: 500.000 + 9% = 545.000 kr.
Registreringsafgiften ved import i 2025 bliver 75.394 kr.
Hvis du anvender reglerne, er det vigtigt at bemærke, at det er minimum 9% avance som altid skal tillægges – det kan i princippet godt være højere. Hvis du køber en ny elbil i udlandet til eget brug, og ikke videresælger den det første års tid, så vil du kunne anvende 9% reglen. Hvis du derimod køber en elbil for at sælge den videre, skal du være momsregistreret i Danmark, og den bruttoafgiftspligtige værdi skal beregnes ud fra den pris, som du sælger bilen for til slutkunde.
Derudover må der IKKE være andre former for aftaler mellem sælger og køber, eksempelvis en særskilt betaling for udstyr eller fælge.
Kørt over 2.000 km.
Når en bil passerer 2.000 km., skal registreringsafgiften ved import beregnes som brugt. Reglerne for beregning af en brugt bil er helt anderledes end nye biler – her beregner man den markedsdannende nypris i Danmark på tidspunktet for 1. registrering. Herefter beregnes brugt-handelsværdien i Danmark, og værditabet i procent definerer registreringsafgiften.
Fordi at markedet i 2025 er kendetegnet ved et overudbud af fabriksnye elbiler i andre EU-lande, er det ikke unormalt, at registreringsafgiften faktisk er dyrere, når en bil er brugt, og har passeret 2.000 km. Dette skyldes, at mens en ny bil (under 2.000 km.) får glæde af de meget lave priser på nye køretøjer, skal en brugt bil beregnes med udgangspunkt i danske nypriser fra importøren, som ofte indeholder profit og kan være dannet før priserne faldt.
For at få en præcis beregning af registreringsafgiften ved import af en elbil, som har kørt over 2.000 km., anbefaler vi at du sender sagen ind til os via denne formular og får et bindende svar fra QuickImport.
Hvis du importerer som virksomhed
Hvis du importerer elbiler som virksomhed, skal du ikke bruge blanket 31.036, men derimod betale moms i dit momsregnskab. Spørg din revisor.
Hvis du importerer elbiler til eget brug i virksomheden og ikke til videresalg (f.eks. varebiler, taxaer eller medarbejderbiler), så vil reglerne for beregning af bruttoafgiftspligtig værdi gælde. Vi anbefaler, at du får en forhåndsvurdering, inden du importerer.
Hvis du importerer elbiler som virksomhed med henblik på videresalg, så er du bilforhandler. Her gælder de samme regler for beregning af bruttoafgiftspligtig værdi – men med den undtagelse, at hvis din avance er højere end 9% på en fabriksny elbil, så skal du betale afgift af hele avancen. Der må ikke være andre underliggende aftaler, såsom salg af fælge separat eller lignende.
Hos QuickImport kan du betale afgift på fabriksnye elbiler. Er du bilforhandler, anbefaler vi at du opretter dig som branchekunde. Er du virksomhed og importerer biler til eget brug, så kan du bestille en bindende afgiftsvurdering.