Denne artikel er forældet – læs om de nye regler her.
Registreringsafgift på elbiler
Fra 2016 er der kommet registreringsafgift på både nye og brugte elbiler, og loven indfases i løbet af de næste fem år med 20 %-point om året. Mange tror, at det ikke længere kan betale sig at købe en elbil. Men der er stadig gode muligheder for at gøre en god forretning ved import af en nyere brugt elbil, f.eks. en 1 år gammel Volkswagen E-up!, som stadig koster 0 kr. at importere i 2016. Men du skal skynde dig, den nye registreringsafgift på elbiler bliver som skrevet indfaset over de næste 5 år, så det bliver dyrere, jo længere du venter!
Hvordan beregnes afgiften på en brugt elbil?
Den nye registreringsafgift på elbiler beregnes som udgangspunkt ligesom registreringsafgiften på almindelige brugte benzinbiler. Det betyder, at vi tager udgangspunkt i den danske handelsværdi, hvis der er tale om et brugt køretøj (Et køretøj der har kørt mere end 2000 km.). Hvis der er tale om en ny elbil, skal der beregnes registreringsafgift ud fra den såkaldte bruttoafgiftspligtige værdi, det vil sige bilens pris uden afgift + moms og avance.
Der gives fradrag ud fra kilometer/liter over 16 km/l, hvor der gives fradrag på 4000 kr. pr. kilometer, på biler som kører mere end 16 km/l. Der anvendes en teoretisk metode i udregningen af brændstoffradraget.
Man har fra politisk hold besluttet, at én liter benzin svarer til 9125 Wh, altså 9,125 KWh. Alle elbiler har et tal for hvor mange Wh eller KWh, de kører pr. 100 km. Her skal man så omregne tallet til Wh pr. kilometer.
Ofte kører elbiler ret langt på ”literen”, når man regner tallet om til Wh pr. kilometer. Derfor gives der ofte meget høje fradrag i registreringsafgiften. Derudover får en elbil et bundfradrag, som også fradrages i registreringsafgiften. Bundfradraget udgør 10.000 kr. for et helt nyt køretøj.
Indfasningen af registreringsafgifter på elbiler sker over en 5-årig periode og betyder, at der f.eks. i 2016 kun skal betales 20% af den afgift som ellers ville svare til fuld afgift på konventionelle brændstof køretøjer. I 2017 er det tal steget til 40%, og loven er fuldt indfaset med 100% (105%/150% som pt. er de gældende satser) i 2020.
Derfor kan man stadig nå at lave en god forretning på at hente en elbil hjem fra f.eks. Tyskland. Vi har beregnet registreringsafgiften på 3 elbiler med 1. registreringsdato i 2015 (Se eksempler nedenfor), hvor du kan få en fin nyere brugt elbil til en forholdsvis lav registreringsafgiftafgift, helt ned til 0 kr i.
Overvejer du at hente en elbil fra Tyskland, kan QuickImport hjælpe dig med afgiften. Start med at købe en bindende forhåndsvurdering, så er du sikker i din sag, inden du køber bilen i udlandet.
Eksempel 1:
Mercedes-Benz B Electric 250 – årgang 2015. Kørt km: 10.000
Registreringsafgift ved import I 2016: ca. 36.900 kr.
Eksempel 2:
Nissan E-NV200 – årgang 2015. Kørt km: 2000
Registreringsafgift ved import i 2016: ca. 19.000 kr.
Eksempel 3:
Volkswagen E-Up! – 2015. Kørt km: 4000
Registreringsafgift i 2016: 0 kr.