← Tilbage til menu
taneli-lahtinen-tG5TwCXg0bw-unsplash-800

Bilagent →

Jeg vil gerne have hjælp til at finde og importere min drømmebil.

Hjemtransport

Hjemtransport →

Skal vi transportere din drømmebil til Danmark?

coc

COC-dokument →

Jeg vil gerne bestille et COC-dokument på min bil.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
taneli-lahtinen-tG5TwCXg0bw-unsplash-1980

All inclusive →

Vi finder og importerer din drømmebil fra udlandet. Se mere og bestil her.

price

Priser →

Se vores priser, og få et overblik over indholdet i de enkelte produkter.

tjekliste

Proces →

Se processen fra bestilling af All Inclusive til bilen står i din indkørsel.

office2

Indkøbsspecialister →

Vi hjælper danskere med at finde, købe og importere drømmebilen nemt og sikkert.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu

Udvalgte artikler

Vi har samlet erfaringer fra vores medarbejdere, partnere samt kunder. Det er blevet til denne guide, til dig som selv vil købe og hente en bil i Tyskland.
Går du med tanker om at importere en elbil, men er i tvivl om hvad afgiften er på din drømmebil? Vi kan hjælpe dig rigtig godt på vej med at finde svaret.
Vi giver dig her en gennemgang af, hvordan du importerer en bil fra Tyskland i fem nemme trin.
Den nye registreringsafgift i Danmark fra 2021 er baseret på bilens CO2-udledning. Hvad betyder det for dig? Læs mere her.
← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
quickimport

Om os →

Læs mere om QuickImport og hvad det er vi kan gøre for dig.

synshaller

Synshaller →

Her kan du finde alle vores partner synshaller.

kontakt-os

Kontakt os →

Har du brug for hjælp? Så hjælper vi gerne.

← Tilbage til menu

Hvordan beregnes registreringsafgiften på en bil?

Overvejer du at importere et køretøj fra fx Tyskland?

Før bilen kan registreres, skal der betales en afgift af bilens værdi til den danske stat. Dette kaldes en registreringsafgift.
Beregningen af registreringsafgiften består af mange faktorer, herunder bilens værdi (den afgiftspligtige værdi), ekstraudstyr, alder, km-stand og sikkerhedsudstyr.
Her får du et overblik over, hvordan bilers værdi fastsættes ved import. Du kan desuden læse om, hvordan SKATs regnemaskine beregner registreringsafgiften.

Den værdibaserede vurdering

Bilens værdi fastsættes ud fra, hvad en tilsvarende eller sammenlignelig bil koster hos forhandlere i Danmark. Handelsprisen er altså et markedsbillede skabt på baggrund af aktuelle forhandlerannoncer. Derfor kan man godt komme ud for, at en bil i en periode kan stige i værdi. Eksempelvis udbydes cabrioleter lidt højere i foråret end i den iskolde danske vinter. Generelt tages der ikke hensyn til private annoncer.
Bilens pris i udlandet anvendes ikke, uanset om bilen er foræret i gave eller er købt hos en mærkeforhandler.
Ud over bilens værdi regnes ekstraudstyr med i handelsprisen, dog ikke efter at bilen er blevet otte år gammel, hvor ekstraudstyr, uanset art, regnes for afskrevet. Det kan derfor godt betale sig at importere en bil, hvis registreringsdato ligger min. otte år tilbage i tiden.

Tilsvarende gør sig gældende for km-tallet. Der beregnes et tillæg eller fradrag alt efter, om bilen har kørt flere eller færre kilometer end normen for sammenlignelige biler. Km-normen er sat ud fra en forventning om, at en benzinbil kører ca. 20.000 km/år i de første fire år og derefter ca. 15.000 km/år. For dieselbiler er det 30.000 km/år de første fire år og 20.000 km/år derefter. For cabrioleter er normtallet det halve, da det formodes, at disse ofte kun kører i sommerhalvåret.

Beregning af registreringsafgiften

Registreringsafgiften beregnes i SKATs regnemaskine i det digitale motorregister. Her finder du en beskrivelse af, hvordan selve registreringsafgiften beregnes i SKATs regnemaskine. De begreber, vi kommer ind på, er: Skalaknæk, handelspris, oprindelig nypris og værditab.
SKATs regnemaskine er indrettet således, at den finder ud af, hvor meget en bil har tabt i værdi ud fra de tal, den fodres med. Disse tal omfatter handelsprisen, som man har regnet sig frem til, samt bilens oprindelige nypris i Danmark. Bemærk, at ekstraudstyr indgår i den oprindelige nypris og i handelsprisen.

For at forklare dette anvender vi et tænkt eksempel:
Vi ser på en BMW 320i Touring til 500.000 kr. i nypris, som er registreret første gang for to år siden (2013). Denne BMW handles nu til ca. 350.000 kr, alt afhængig af km-stand og udstyr. Denne har altså tabt ca 30% over to årgange.
Da bilen var helt ny, var satserne for beregning af registreringsafgift 105% af de første 86.000 kr og 180% af resten af værdien. Disse satser gælder for nye biler. Det betyder, at registreringsafgiften som helt ny var 246.637 kr.
For brugte biler gælder det, at den oprindelige registreringsafgift bliver nedskrevet i henhold til bilens værditab. Når regnemaskinen ser, at værditabet på vores BMW er 30%, så nedskrives den oprindelige registreringsafgift, (som jo var 246.637 kr.), ligeledes med 30%. Det giver i dette tilfælde 172.645 kr. Heri ligger også, at en bil ikke kan blive dyrere end den oprindelige nypris.
Bemærk, at i beregningen af den oprindelige registreringsafgift indgår også sikkerhedsudstyr: ABS, antal airbags, selealamer, km/liter-fradrag/tillæg og evt. partikelfilter. Dette sikkerhedsudstyr har ved ny en bil et fast fradrag/tillæg. Derfor har sikkerhedsudstyr og brændstofforbrug også en væsentlig betydning i en brugt bil.

Dette er et eksempel, og tallene kan ikke direkte henføres til en konkret beregning. Dette eksempel er udelukkende med henblik på at illustrere, hvordan udregning af registreringsafgiften foretages i SKATs regnemaskine uden tillæg/fradrag for km/liter og sikkerhedsudstyr. Man skal bruge flere biler til salg (et større datagrundlag) hos forhandlere i Danmark for at finde frem til en retvisende handelspris.
Ud fra ovenstående kan du selv finde ud af hvilken bil, der kan spares penge på at importere til Danmark.

Hos QuickImport er vi altid klar til at gennemføre afgiftsberigtigelse af bilen.

Flere blogposter