Generelle tips inden man kaster sig ud i import af drømmebilen fra Tyskland.
I Danmark har vi p.t. mangel på brugte biler, hvilket bl.a. kan tilskrives finanskrisen, hvor der ikke blev solgt mange nye biler. Dette har dannet et hul i brugtbilsmarkedet, der gør det attraktivt at importere en lettere brugt bil. Der er flere forhold, der gør sig gældende. Dels at der (næsten) ikke er biler nok til salg i Danmark, og dels at Tyskland har indført strenge miljøkrav i de større byer, hvilket gør det dyrt og besværligt at have en dieselbil uden partikelfilter eller en benzin-sluger i Tyskland. Blandt andet derfor er der rigtig fine, gode og, i forhold til det danske marked, billige biler til salg på det Tyske marked.
Hvad skal du holde dig for øje, når du vil importere bil fra Tyskland?
Ekstraudstyr
Som tidligere nævnt her på bloggen, er alt udstyr afskrevet efter bilens 8. år. Så hvis man drømmer om de store ekstraudstyrspakker, knapper, dimser og lir i en bil, så kan det godt svare sig at vælge en 8 år gammel bil. Oftest er de sammenlignelige biler, der har været solgt i Danmark dårligere udstyret fra ny, fordi ekstraudstyr beskattes på lige fod med selve bilen. Derfor har importørerne oftest hjemtaget nogle mere skrabede modeller, end man typisk ser i Tyskland og til dels i Sverige. Fidusen er her, at når bilen er 8 år, så sammenlignes den med de skrabede modeller på lige fod, når afgiften skal vurderes, uanset den store mængde ekstraudstyr bilen skulle være bygget med.
Man får dermed noget mere for pengene, end man ellers ville kunne få i en tilsvarende bil på det danske marked.
KM-stand
Vær ikke bange for et lavt km tal. Det tillæg der bliver beregnet i handelsprisen er lavere end det bilen vil kunne blive handlet til på det danske marked. Vær dog opmærksom på km-standen ved den brugte bil. Man kan komme ud for, at biler i Tyskland får spolet kilometertælleren digitalt. Undersøg derfor dokumentation for km-stand inden afrejse. Dokumentationen kan bestå af servicehæfte, og man kan evt. forespørge mærkeværkstedet om de har en service-log på køretøjet. Brug den sunde fornuft. Stemmer bilens generelle tilstand overens med et godt km-tal? Se også vores video-guide til import.
Rust
En bekendt fjende i Danmark, bl.a. fordi vi salter på vejene i vinterperioderne, men også fordi vi er et land omgivet af saltvand, og fordi vi har en lav dugpunktspassage. Duggen falder tidligt på aftenen og letter først sent dagen efter, så eventuelle saltrester der sidder i skærmkasser og andre ubehagelige steder kan få lov til at hygge sig og danne rust i det fugtige miljø.
Dette ser man ikke i nær så høj grad, jo længere man bevæger sig mod syd. Vær dog opmærksom på, at hvis en bil har været repareret for rust i Tyskland, er der en overvejende sandsynlighed for, at dette ikke er repareret lige så godt, som det ville være gjort i Danmark – vi er jo desværre en vant til rust overalt.
Nyere biler
Det er ikke altid, at det kan betale sig at importere en 3-4 år gammel bil til Danmark. Dette skyldes bl.a. at værditabet i Danmark ikke nødvendigvis er det samme som i Tyskland. Derfor kan en nyere bil godt vise sig, at blive dyrere ved import til Danmark. Husk, at udstyret medregnes for biler under 8 år.
Helt nye biler i Danmark er også billigere end i Tyskland, men dette er inden afgiften indløses! Danskerbiler kaldes det. Her har forhandlerne nogle håndtag, som kun de kan skrue på. Så sammenligning af nye biler på tværs af grænser er bestemt ikke lige til. Og husk forhandlerne har været ”kunder” hos fabrikkerne i mange, mange år og kan derfor opnå helt andre rabatter og storkunde fordele, end menigmand kan.
Kroner og ører
Spørg dig selv, hvorfor du vil importere en bil. Er det for at tjene penge eller køre i en bestemt variant, farve, motor, eller for at få mere udstyr. Hvis det sidste er tilfældet, så vær varsom med at sammenligne bilen med, hvad der er til salg på det danske marked. Det er ikke sikkert, at den nødvendigvis bliver billigere end dem, men til gengæld har du præcis den bil, du drømte om – og køreglæde skal man jo ikke undervurdere!
Skal du derimod sælge bilen et stykke tid efter, så kan det godt betale sig at gøre et grundigt forarbejde og analysere det danske marked.
Do’s and Don’ts når du importerer en bil fra Tyskland
Don’ts:
Lad dig ikke tryllebinde af en annoncetekst der er for god til at være sand, og en pris der er lav. Der er en grund til det!
Overfør aldrig penge før du har haft mulighed for at se bilen, eller haft en ven til det. Nogle gange er bilen allerede solgt! Andre gange er det ikke den samme.
En skade på bilen kan være usynlig på billeder, men meget synlig når man ankommer.
Tag ikke alt for gode varer. Selvom tyskerne sætter en ære i Ordnung Muss Sein, så er det stadig brugte biler det drejer sig om. Der kan snydes og svindles med meget.
Få ALTID papirerne med på bilen, ellers bliver det et mareridt at få den registreret i Danmark.
Følger 2. del af den tyske registrerings attest ikke med, så er det stor sandsynlighed for, at der er pant i bilen. Hold dig væk! Find en anden.
Do’s:
Lav en aftale om besigtigelse af bilen på forhånd. Mails og tlf. gerne begge, så sælger kan mærke at man er seriøs. Det er ikke en garanti for, at bilen ikke bliver solgt inden, men det kan afværge det.
Hav en backup plan. Hvis nu bilen ikke er som forventet, eller allerede solgt. Tjek derfor området for lignende biler der har interesse, eller læg ruten hjemad forbi andre forhandlere eller private der måtte have en tilsvarende bil til salg. Lav også aftaler med dem på forhånd. Man kan altid aflyse, hvis man får købt det første sted.
Du kan muligvis forhandle pris. Sælgeren vil måske tænke, at du handler til prisen, når nu du er kommet hele vejen fra Danmark, men han skal også have solgt sin bil. Vær ikke bange for, at forlade forhandlingen. Du har jo en backup-plan! Dette kan med fordel nævnes inden forhandling. Spillet er det samme som i Danmark. Husk dog at være realistisk i din forhandling.
QuickParlør:
Kontanter – Bargeld.
Annonce – Inserat.
Moms – Mwst. (Mehrwertsteuer).
Fradragberettiget – Ausweisbar.
Pensionistbil – Rentnerfahrzeug.
Syn/tilladelse – Tüv.
Prøveplader – Kurtzseitzulassung
Prøvekørsel – Probefarht
Miljømærkning – Umweltplakette
Udstyr – Ausstattung
Dieselpartikel filter – DPF
Dæk – Reifen
Gearkasse – Getribe
Gear – Gänge
Fuld servicebog/Serviceret – Scheckheft gepflegt
Konsulent, QuickImport ApS.
Claus Carstensen