23 nov

Registreringsafgiften bliver sat ned i finansloven for 2016

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Hvad betyder det for dig og for brugte biler?

Politikerne har vedtaget, at den høje sats for registreringsafgiften bliver sat ned fra 180% til 150% i finansloven for 2016. Virkningen gælder allerede fra 20. november 2015.

regafgift

Ændringen betyder, at det bliver billigere at importere en brugt bil fra udlandet – hvilket er godt nyt, hvis du tænker på at købe en dyr bil i Tyskland. På helt kort sigt vil alle afgifter falde – og på længere sigt vil brugte biler falde yderligere i registreringsafgift ved import, som resultat af faldet i markedsværdien generelt.

Disse beregninger er kun et udtryk for den direkte nedsættelse af afgiften – effekten er større, da brugtpriserne i øjeblikket falder som følge af afgiftsnedsættelsen. Derfor forventer vi, at i praksis er de fleste biler faldet mere i afgift, da handelsværdien er faldet i Danmark.

Eksempler på importbiler der allerede HAR betalt afgift til QuickImport efter den nye 150% afgiftssats:

 

BMW 335D Touring fra 2008 med ca 50.000 km

180% afgift: 193.213 kr.

150% afgift: 182.669 kr.

Besparelse på ca. 11.500 kr

 

VW Golf Sportsvan 1,4 TSi DSG fra 2014 med 8.000 km

180% afgift: 211.247 kr.

150% afgift: 201.647 kr.

Besparelse: 9.600 kr

 

BMW 335i Cabriolet fra 2007 med 46.000 km

180%: 249.058 kr

150%: 234.900 kr

Besparelse: 14.158 kr

 

Mercedes Benz E250 Cabriolet fra 2011 med 18.000 km

180% afgift: 353.462 kr.

150% afgift: 332.672 kr.

Besparelse: 20.790 kr

 

VW Golf R32 fra 2006 med 128.000 km

180%: 143.308 kr.

150%: 136.514 kr.

Besparelse: 6.794 kr

 

Mercedes Benz ML63 AMG fra 2012 med 34.000 km (ikke gennemført endnu)

180% afgift: 1.163.236 kr.

150% afgift: 1.089.293 kr.

Besparelse: 74.095 kr

 

Et kuriosum:

Mercedes Benz 220TE (W124) fra 1995 med 140.000 km

180% afgift: 38.639 kr.

150% afgift: 36.698 kr.

Besparelse: 1.940

 

Flere eksempler på besparelser i registreringsafgift på import af brugt bil:

 

BMW X6 4,0 fra 2011 med 90.000 km.

180% afgift: 565.000 kr.

150% afgift: 530.000 kr.

Besparelse: 35.000 kr.

 

VW Passat Variant 2,0 Tdi fra 2007 med 190.000 km.

180% afgift: 107.000 kr

150% afgift: 102.500 kr.

Besparelse: 4.500 kr.

 

Ford S-Max 2,0 TDCi Titanium fra 2012 med 95.000 km

180% afgift: 159.000 kr.

150% afgift: 151.500 kr.

Besparelse: 7.500 kr.

 

Volvo V70 2,5 (200HK) fra 2009 med 135.000 km

180% afgift: 155.000 kr.

150% afgift: 148.000 kr.

Besparelse: 7.000 kr.

 

Chevrolet Orlando 2,0 LTZ fra 2013 med 29.000 km.

180% afgift: 131.000 kr.

150% afgift: 125.000 kr.

Besparelse: 6.000 kr.

 

Hvad betyder den nye registreringsafgift for dig som brugtbilskøber?

Registreringsafgiften på nye biler er indrettet ligesom personskat. Først har man en ”lav” sats, som man betaler en lavere afgift af – det betyder, at biler op til 85.785 kr. er beskattet med 105% afgift. Når bilen så koster mere end 82.800 kr. (altså prisen fra udlandet uden afgift), kommer bilen op på næste afgiftssats, som tidligere var 180% og nu altså ændres til 150%.
Satserne 105% og 150% er altså satser for hvor meget bilens pris uden afgift tillægges i registreringsafgift i Danmark.

Samtidig vil effekten på længere sigt sandsynligvis være lavere handelsværdier til beregningsgrundlaget, hvilket igen vil give besparelser på registreringsafgiften på brugte biler. Dette skyldes, at man beregner afgiften for brugte biler på baggrund af annoncerede handelspriser – og vi forventer, at bilpriserne på brugte biler i mellemklasserne og de dyre klasser vil falde som resultat af afgiftsnedsættelsen. Derfor virker ændringen som en 2-trins raket, der øjeblikkeligt vil give lavere afgifter som følge af nedsættelsen, og i løbet af noget tid vil betyde, at beregningsgrundlaget falder, som så efterfølgende vil give yderligere rabat på registreringsafgiften ved import af brugt bil.

Derfor vil det blive mere attraktivt at importere en brugt bil fra udlandet, da brugte biler (som fra nye har været meget dyre) beregnes ud fra den oprindelige nyværdi – og derfor vil registreringsafgiften ved import af en brugt bil også blive billigere. Jo dyrere nyværdi, jo højere besparelse i forhold til de gamle regler.

Vi anbefaler altid at du starter med at få en forhåndsvurdering af registreringsafgiften på www.quickimport.dk inden du køber en brugt bil i udlandet.

I samarbejde med TÜV-Nord, kan vi nu også tilbyde et grundigt købstjek af et køretøj i hele Tyskland. Læs mere.