← Tilbage til menu
Import af elbil, sådan importerer du en elbil fra Tyskland.

AfgiftsvurderingImport af elbil →

Jeg vil gerne have danske nummerplader på en elbil fra udlandet.

volvo

AfgiftsvurderingImport af bil eller MC →

Jeg vil gerne have danske nummerplader på en bil eller motorcykel fra udlandet.

Hjælp til køb af elbil i udlandet

ServiceHjælp til køb →

Jeg vil gerne have hjælp til at finde og købe en elbil i udlandet, samt få den bragt til Danmark.

Import af bil eller MC

ServiceHjemtransport →

Jeg vil gerne have transporteret min bil fra Tyskland, Sverige, Holland eller Belgien.

Andre afgiftsvurderinger

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu

Udvalgte artikler

michael-fousert-O63S96_qn8c-unsplash

Hvad er afgiften på en elbil fra Tyskland?

Går du med tanker om at importere en elbil, men er i tvivl om hvad afgiften er på din drømmebil? Vi kan hjælpe dig rigtig godt på vej med at finde svaret.

Import af bil eller MC

Guide til køb og import af bil fra Tyskland og EU

Vi har samlet erfaringer fra vores medarbejdere, partnere samt kunder. Det er blevet til denne guide, til dig som selv vil købe og hente en bil i Tyskland.

tesla-4730660_1280

Sådan importerer du en elbil fra Tyskland i 5 nemme trin

Vi giver dig her en gennemgang af, hvordan du importerer en bil fra Tyskland i fem nemme trin.

billede

Plug-in hybrid biler og CO2-udledning

Den nye registreringsafgift i Danmark fra 2021 er baseret på bilens CO2-udledning. Hvad betyder det for dig? Læs mere her.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
quickimport

Om os →

Læs mere om QuickImport og hvad det er vi kan gøre for dig.

synshaller

Synshaller →

Her kan du finde alle vores partner synshaller.

kontakt-os

Kontakt os →

Har du brug for hjælp? Så hjælper vi gerne.

← Tilbage til menu

Hvordan beregnes veteranafgift?

Import af veteranbil

Hvordan beregnes registreringsafgiften på et veterankøretøj?

Biler og motorcykler over 35 år klassificeres som veteran-køretøjer, og der skal betales registreringsafgift ud fra en anderledes beregningsformel, end ved køretøjer der er under 35 år.
Registreringsafgiften på veteranbiler beregnes udelukkende på baggrund af bilens nyvognspris uden afgift i Danmark. Denne værdi kaldes den afgiftspligtige værdi.
Den afgiftspligtige værdi er den værdi, der oprindeligt er blevet betalt afgift af.
Når registreringsafgiften skal beregnes, nedskrives den afgiftspligtige værdi til 40%. Herefter beregnes registreringsafgiften ud fra den nye 85/150% skalaen som ved nye biler.
Der skal altså betales 85% af de første 185.100 kroner af den afgiftpligtige værdi og 150% af resten. I praksis kommer de færreste veteranbiler dog over 185.100 kroner ud fra den afgiftpligtige værdi. Tilsidst tillægges et brændstoftillæg, hvis den bilen eller motorcyklen kører under 16 km/L.
Registreringsafgiften på veteranbiler beregnes som tidligere nævnt på baggrund af bilens nyvognspris i Danmark uden afgift. Nyvognspriserne på alle tidligere solgte biler i Danmark er gennem tidens løb, fra 1924 og op til i dag, blevet indberettet til Skattevæsnet (dengang Tobaks-beskatningen, da biler blev anset for luksusvarer på lige fod med tobak bl.a.). Disse priser eksisterer i et fint arkiv hos SKAT i Høje-Taastrup, som de laver opslag i hver gang en veteranbil skal værdifastsættes.

Når du vil importere en veteranbil

Import af veteranbil eller MC kan være lidt af en jungle. SKAT kan ikke på kort tid give en forhåndsvurdering af registreringsafgiften på veteranbiler. Så her må man vente i op til 3 måneder på et bindende svar, og de private anmeldervirksomheder (selvanmeldere), må ifølge registreringsafgiftsloven ikke værdifastsætte og anmelde køretøjer efter samme procedure som køretøjer, der er under 35 år. QuickImport kan dog alligevel hjælpe dig med en forhåndsvurdering på veterankøretøjer på 1-2 dage. Læs mere her.
Gennem QuickImport kan du få en sikker vurdering inden du handler, og QuickImport kan også gennemføre din afgiftssag på dit veterankøretøj, så du kan få nummerplader på, uden grimme overraskelser.

Om det kan betale sig at importere et veterankøretøj, er en helt anden sag. Ofte er registreringsafgiften ikke det springende punkt ved import af veteranbil, det er derimod standen på bilen, så derfor bør man ikke gå ned på stand. Det skal være et flot eksemplar uden rust, som minimum. I enkelte tilfælde bør man også overveje, om man skal tage en 34 år gammel bil hjem og betale afgift af den ud fra beregningsmetoden med nypris og handelspris, da markedsdata ofte dannes ud fra biler, der ikke har en høj handelspris i Danmark. Husk, at den udenlandske pris ikke har indflydelse på den danske registreringsafgift.

Eksport af veteranbil, kan ikke betale sig. Der er nemlig ikke muligt at få registreringsafgiften tilbage ved eksport.

Flere blogposter