← Tilbage til menu
Import af elbil, sådan importerer du en elbil fra Tyskland.

AfgiftsvurderingImport af elbil →

Jeg vil gerne have danske nummerplader på en elbil fra udlandet.

volvo

AfgiftsvurderingImport af bil eller MC →

Jeg vil gerne have danske nummerplader på en bil eller motorcykel fra udlandet.

Hjælp til køb af elbil i udlandet

ServiceHjælp til køb →

Jeg vil gerne have hjælp til at finde og købe en elbil i udlandet, samt få den bragt til Danmark.

Import af bil eller MC

ServiceHjemtransport →

Jeg vil gerne have transporteret min bil fra Tyskland, Sverige, Holland eller Belgien.

Andre afgiftsvurderinger

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu

Udvalgte artikler

michael-fousert-O63S96_qn8c-unsplash

Hvad er afgiften på en elbil fra Tyskland?

Går du med tanker om at importere en elbil, men er i tvivl om hvad afgiften er på din drømmebil? Vi kan hjælpe dig rigtig godt på vej med at finde svaret.

Import af bil eller MC

Guide til køb og import af bil fra Tyskland og EU

Vi har samlet erfaringer fra vores medarbejdere, partnere samt kunder. Det er blevet til denne guide, til dig som selv vil købe og hente en bil i Tyskland.

tesla-4730660_1280

Sådan importerer du en elbil fra Tyskland i 5 nemme trin

Vi giver dig her en gennemgang af, hvordan du importerer en bil fra Tyskland i fem nemme trin.

billede

Plug-in hybrid biler og CO2-udledning

Den nye registreringsafgift i Danmark fra 2021 er baseret på bilens CO2-udledning. Hvad betyder det for dig? Læs mere her.

← Tilbage til menu
← Tilbage til menu
quickimport

Om os →

Læs mere om QuickImport og hvad det er vi kan gøre for dig.

synshaller

Synshaller →

Her kan du finde alle vores partner synshaller.

kontakt-os

Kontakt os →

Har du brug for hjælp? Så hjælper vi gerne.

← Tilbage til menu

4 staldtips til dig der vil hente en motorcykel i udlandet.

Import af motorcykel og afregning af registreringsafgift.

Kan det betale sig at hente en motorcykel i udlandet?

I disse år er der rigtig mange, som vælger at købe en motorcykel i f.eks. Tyskland, og hente den til Danmark, og her i forårsmånederne er det noget vi mærker i stor stil hos QuickImport. I denne blogpost har vi derfor samlet de fire vigtigste staldtips, som du skal kende, for at lave den bedste handel på at importere en brugt motorcykel og betale registreringsafgift.

Der kan faktisk være mange penge at spare at importere en brugt motorcykel, hvis man følger nogle Simple råd. Det danske forhandlermarked for brugte motorcykler er generelt kendetegnet ved, en relativt høj prissætning, og du kan derfor spare forhandlerfortjenesten på at hente MC i udlandet.

Beregning af registreringsafgiften

De 4 gode råd til import af brugt motorcykel

Mange motorcykler er ikke, ligesom biler, forbundet med store (mekaniske) risici og vi oplever hos QuickImport, at mange af vores kunder selv har den saglige viden, som er nødvendig for at fejlsøge en brugt motorcykel ved køb. Derfor handler vore tips ikke om mekanik, men om afgiftsteknik.

1. Køb en motorcykel, der er 2-13 år gammel – IKKE ældre.

Det er værditabet på motorcykler, som lægges til grundlag for beregning af registreringsafgiften. Generelt oplever vi, at der beregnes et højt værditab de første 12 år på en motorcykel. Men forskellen på om motorcyklen er 12 år gammel fra 1. registreringsdato, eller f.eks. 20 år gammel, er meget lille. Derfor: Køb en motorcykel i udlandet, der højest er 12 år gammel, hvis du vil lave en god forretning.

2. Køb en motorcykel, der har et lavt kilometertal

I registreringsafgiftsloven står der, at der ”som udgangspunkt” ikke beregnes tillæg eller fradrag for et meget højt eller meget lavt kilometertal. Køb derfor en motorcykel, der har kørt et begrænset antal kilometer. Du får nemlig ingenting i afslag for et højt kilometertal. Dog skal det tilføjes, at udtrykket i registreringsafgiftsloven ”som udgangspunkt” har åbnet op for, at meget høje kilometertal kan give et mindre afslag i prisen. Dette er dog ingen lovgivningsmæssig praksis, og du kan derfor ikke være sikker på at få fradraget. Så følg rådet, og find en cykel med lav kilometerstand. Dog skal motorcyklen altid have kørt mere end 6000 kilometer, da du ellers bliver momspligtig jf. momslovens §11.

3. Køb en brugt motorcykel – i flot stand

En importeret motorcykel skal altid købes i meget flot stand. Lad være med at importere en brugt motorcykel, som har buler, ridser og bærer præg af brugsslitage. Du får nemlig stort set intet i afslag på registreringsafgiften, hvis motorcyklen er slidt. Jeg har selv beregnet hundredevis af motorcykler, og jeg oplever, at der i ganske få tilfælde er motorcykler, som synshallen sætter til ”under middel stand”. Stort set alle motorcykler bliver sat til ”middel stand” ved toldsynet, og dette får du 3% i fradrag for, eller højst 8.000 kr.

4. Hvilken model skal jeg importere?

Modsat import af biler, er det ikke nødvendigvis nogen fordel at købe en brugt motorcykel, som er gængs og som der findes meget markedsdata på i Danmark. Dette skyldes, at registreringsafgiftsloven siger, at hvis der ikke kan findes handelspriser/markedsstatistik i Danmark, kan man beregne registreringsafgiften ud fra en nedskrivningsskala, som er fastsat ved lov. Nedskrivningsskalaen gør, at en motorcykel antages at tabe en bestemt procentdel i værdi ud fra nyværdien hvert år, motorcyklen bliver ét år ældre fra 1. registreringsdato. For eksempel taber en motorcykel 40% af nyværdien allerede efter 5 år, og hele 70% af værdien efter 12 år fra 1. registreringsdato. Der er dog en del gængse motorcykler, som er ”låst” i værdi, og som står på SKATs såkaldte niveaulister. Her er det ikke helt konsekvent, at værditabet følger nedskrivningsskalaen.

Vi ved en masse om registreringsafgift og motorcykler, og vi elsker at vejlede.

Hos QuickImport vil vi meget gerne vejlede dig omkring hvilke modeller, der er fornuft i at importere og til hvilken registreringsafgift. Vi laver forhåndsvurdering af registreringsafgiften på alle typer motorcykler, så du kan få overblik over den samlede økonomi inden du køber en motorcykel i udlandet. Læs mere her på sitet.

Adm. direktør, QuickImport ApS.

Jens Peter Larsen

Flere blogposter